RISENTA LANSERAR EKOLOGISKA SOLROS- OCH PUMPAKÄRNOR

RISENTA LANSERAR EKOLOGISKA SOLROS- OCH PUMPAKÄRNOR

Risenta stärker nu sin marknadsledande position inom kategorin fröer och kärnor och lanserar ekologiska varianter av storsäljarna solroskärnor och pumpakärnor.

Solros- och pumpakärnor är två av storsäljarna i frö- och kärnhyllan, som båda tillför smak och textur till maten. Användningsområdena är många – allt från att baka med och strö över frukosttallriken till att rosta och använda som smaksättare på lagade måltider. Produkterna är utbytbara mot varandra, men har olika dominerande mineraler och vitaminer. Solroskärnor är naturligt rika på både E-vitamin, järn och fosfor medan pumpakärnorna har större andel zink och fosfor.

– Som marknadsledare vill vi givetvis fortsätta att driva utvecklingen inom fröer och kärnor och erbjuda även ekologiska varianter av de omtyckta storsäljarna, säger Lisa Tagesson, Kategori- och Marknadschef på Risenta.

De ekologiska solros- och pumpakärnorna finns i butik från och med vecka sju till ett rekommenderat pris på 19,90 respektive 35,90 kronor.

För mer information, kontakta:
Lisa Tagesson, Kategori- och Marknadschef, Risenta Sverige AB
lisa.tagesson@risenta.se

Pressbilder:

Om Risenta
Risenta är ett svenskt företag som idag är en marknadsledande producent av hälsosamma baslivsmedel i Sverige. Företaget erbjuder ett heltäckande sortiment av basvaror som fröer och kärnor, müsli och granola, specialmjöl, flingor och gryn, ris, bönor och linser, mellanmålsprodukter samt bönpasta, torkad frukt och nötter. Produkterna finns på ICA, Coop, Axfood, Bergendahls, Pressbyrån och 7-Eleven samt stationsbutiker och egenvård. Risenta grundades 1940 och har sedan 2005 sitt huvudkontor och lager i Sollentuna, Stockholm. www.risenta.se

Om Paulig Group
Paulig Group är ett internationellt familjeägt företag i livsmedelsbranschen. Koncernen har fyra divisioner: Kaffe, Världens Mat & Kryddor, Snack Food och Naturally Healthy Food. Till Paulig-koncernens starka varumärken hör bland annat Paulig, Santa Maria och Risenta. Koncernen har närmare 2 000 anställda i femton olika länder. År 2014 var omsättningen 867 miljoner euro. www.pauliggroup.com

Paulig - Santa Maria, Risenta

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com

Paulig - Santa Maria, Risenta