Säg ¡Hola! till en ny mexikansk kompis. Variera Tex Mex-buffén med enchiladas.

Santa Maria utökar nu sitt Tex Mex-sortiment och lanserar en ny kryddblandning för enchiladas. Enchilada Spice Mix har mild smak av chili och örter och passar perfekt för både stora och små.

Enchilada betyder ”att krydda med chili” och består av en fylld, rullad tortilla som täcks med tomatsås och gratineras i ugn. I Mexiko brukar man fylla enchiladan med kyckling, tomatsås, ost, bönor, skaldjur, creme fraiche eller grönsaker. Santa Marias nya Enchilada Spice Mix är perfekt för dig som älskar mexikansk mat men som vill variera Tex Mex-buffén med något nytt. Kryddmixen innehåller vitlök och örter och passar särskilt bra med ihop med kyckling. Du får till den rätta smaken direkt, det går snabbt och du behöver inte vara en fena på mexikansk matlagning.

– Vi är glada över att kunna presentera en helt ny medlem i Tex Mex-familjen. Med vår nya kryddmix för enchilada får du möjlighet att lätt göra nya, spännande mexikanska rätter. Överraska familjen en fredag och kvällen är räddad, säger Marian N. Larsen,
 Brand Manager Tex Mex på Santa Maria.

Enchilada Spice Mix har en mild smak av chili och örter. En kryddmixpåse ger 4 portioner. Cirkapris i butik: 11,90 SEK.

För mer information och varuprover kontakta:
Marian N. Larsen,
 Brand Manager Tex Mex, Santa Maria AB
marian.larsen@santamaria.se
, telefon 031-67 42 00.

Recept
Enchiladas med kyckling

4 portioner

500 g kycklingfilé, små tärningar
1 msk olja eller smör till stekning
1 påse Santa Maria Enchilada Spice Mix
500 g passerade tomater
3 dl riven ost
8 st Santa Maria Corn Tortilla eller Original Soft Tortilla Bread

Tillagning: Bryn kycklingen i matfett. Blanda passerade tomater med kryddmix och hälften av osten. Häll hälften av såsen över kycklingen och låt småkoka ca 2-3 minuter, tills kycklingen är genomstekt. Fördela kycklingblandningen på tortillabröden, rulla ihop och lägg med skarven neråt i en smord ugnssäker form. Häll den resterande såsen över rullarna och toppa med den sparade osten. Gratinera enchilada i 200°C ugn, ca 10 minuter. Servera enchilada med grönsallad och en kall gräddfilssås.

• tex mex
  • enchilada
  • produktnyheter

Santa Maria AB är Europas ledande smaksättningsföretag. Affärsidén är att utveckla och driva mattrender och våra varugrupper är Kryddor, Färska Örter, Mexikanskt, Thai, India och BBQ. Produktutveckling och kvalitet är Santa Marias hörnstenar. Vi är en del av Paulig Group och ingår i divisionen Världens mat & kryddor. Paulig grundades år 1876 och är ett familjeägt internationellt företag inom livsmedelsindustrin, som är känt för kvalitetsprodukter inom världens mat, kryddor och kaffe. I koncernen ingår närmare 2 000 medarbetare i 15 länder och omsättningen år 2011 var 870 miljoner euro.