Santa Marias läskiga tips sammanför barnfamiljernas favoriter – tacos och Halloween!

De flesta högtider har stark förankring i olika mattraditioner, men så har inte varit fallet med Halloween i Sverige. Det tänker Santa Maria ändra på. I höst bjuds det in till en skrämmande tacofest – som samlar nära och kära kring Tex Mex-bordet. Årets läskigaste familjehögtid firas nämligen med fördel med tacomonster, ostspöken och mumiequesadillas.

Paulig-ägda varumärket Santa Maria lanserade sitt numera ikoniska Tex Mex-sortiment i Sverige för 30 år sedan och fortsätter att hålla kategorin aktuell. Samtidigt har Halloween på senare år omfamnats rejält i Sverige och seglat upp som en av barnfamiljers och unga vuxnas absoluta favorithögtider.

Så vad passar bättre än att sammanföra tacos och Halloween? Santa Maria har tagit fram en laddning roliga tacotrick som ger familjens Tex Mex-favoriter en läskig twist passande den skräckinjagande högtiden. Vad sägs om spindelguacamole, skrämmande spökchips eller kusliga dödskallegurkor som skickar kalla kårar längs ryggraden på vem som helst? Santa Marias läskigt goda tips sätter skräckstämningen på topp runt middagsbordet!

Mumiequesadillas

Den mumifierade quesadillan skapar halloweenkänsla och mättar de mest lättskrämda! Skär remsor av Santa Maria Tortilla Original Mediumoch lägg över ostfyllningen. Glöm inte olivögonen.

Monstertacos

Skapa en monstertaco av Santa Maria Taco Shells med horn och huggtänder av Santa Maria Tortilla Chips Salted! Här sätter endast fantasin gränserna.

Kusliga tortillas

Stansa eller skär ut kusliga former ur Santa Maria Tortilla Original Medium. Toppa med allt du älskar och få perfekt kusliga tortillas.

Knapriga dödskallegurkor

På halloween finns det bara dödskallegurkor. En favorit hos de modiga – och ett måste på tacofesten!

Ostspöken

Stansa ut spöken i ostskivor och lägg på tacopajen när det är några minuter kvar av gräddningen!

Spindelguacamole

Gör en guacamole med Santa Maria Guacamole Dip Mixoch spindelnätsmönster – ruggigt lätt att fastna i.

Spökchips

Stansa ut spöken ur Santa Maria Tortilla Original Medium på en plåt och pensla med olivolja. Rosta i 5 min.

HALLOWEEN

• Halloween infaller alltid 31 oktober.
  • Första Halloween-firandet man känner till i Sverige skedde i början av 1950-talet då amerikanska gäststudenter arrangerade Halloween-fest.
  • På 1980-talet började firandet spridas bredare i Sverige.
  • En populär aktivitet under Halloween är att barn utklädda till skräckmonster går från hus till hus och frågar ”Trick or treat”, översatt till svenska ”Bus eller godis”.

Källa: Nordiska Muséet

• Religion, tro

• produktnyheter
  • halloween
  • tacos

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2021 till 966 miljoner euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

www.pauliggroup.com