Heta nyheter för sommarens alla grillhjältar

Inför årets grillsäsong lanserar Santa Maria sex spännande nyheter. Två amerikanska saucer – en med smak av amerikansk whiskey och en med ingefära och sesam. Två rub – den ena rökig av chipotle och citrus, den andra fräscht karibisk med smak av chili och ingefära. Dessutom två exklusiva kryddkvarnar som ger nymalda kryddor direkt vid grillen. Nu kan grillsäsongen börja på allvar!

När Santa Maria i fjol introducerade sina bbq-saucer i en praktisk klämflaska blev det stor succé. De fylliga och smakrika såserna förnyade grillandet för många. Nu kommer Santa Maria med ytterligare två saucer: American BBQ Sauce Kentucky Whiskey och American BBQ Sauce Ginger & Sesame.

Rub är en grov kryddblandning som används för att snabbt ge köttet mycket smak och ett vackert utseende. Rubba (gnid in) köttet, fisken eller grönsakerna rikligt och lägg på grillen. Passar också bra att använda till kryddsmör, för smaksättning av marinader, dressingar och såser. Santa Maria utökar nu sitt rub-sortiment med två nya smaker: BBQ Rub Chipotle & Citrus och BBQ Rub Carribean Style.

Inget går upp mot doften och smaken av nymalda kryddor. Med Santa Marias nya bbq-kvarnar blir det lättare att stå vid grillen och krydda. De exklusiva kvarnarna i klarplast är räfflade, hygieniska och lätta att använda. Årets nyheter är BBQ Grinder Allround och BBQ Grinder Chili.
– Numera grillar vi både ute och inne, sommar som vinter. Med våra bbq-nyheter hoppas vi att alla grillhjältar kommer att hitta ännu mer variation, förnyelse och nöje, säger Dennis Sjöblom, Global Marketing Manager på Santa Maria.

Bbq-nyheterna bygger på fräscha råvaror och är helt fria från smakförstärkaren glutamat E 621.

Inför grillsäsongen uppdaterar Santa Maria även sina grillapplikationer för iPhone och övriga mobiltelefoner med ytterligare grilltips och sköna recept.

För mer information och varuprover kontakta:
Dennis Sjöblom, Global Marketing Manager, Santa Maria AB
dennis.sjoblom@santamaria.se, telefon 031-67 42 85.

BBQ news by santa maria:

BBQ Rub
Rub är en torr marinad som används för att snabbt ge köttet mycket smak och ett vackert utseende. Gnid bara in köttet med ruben och lägg på grillen. Njut av det snabba och goda resultatet. Cirkapris i handeln: 8.50 SEK.

• BBQ Rub Chipotle & Citrus
    En kryddblandning med rökighet och hetta från chipotle samt friska toner av citrusfrukter. Passar utmärkt till fisk, kyckling och kött men också till att smaksätta exempelvis kalla såser, dressingar och kryddsmör. BBQ Rub Chipotle & Citrus har en låg salthalt. Vikt: 22 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.
  • BBQ Rub Caribbean Style
    En kryddblandning med fräsch, spännande smak av bl a chili och ingefära. Passar perfekt till kyckling, fläskkött och skaldjur men också för att smaksätta kalla såser, dressingar och kryddsmör. BBQ Rub Caribbean Style har en låg salthalt. Vikt: 22 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.

BBQ Sauce
En fyllig sås som är det givna tillbehöret på bordet. Serveras kall eller varm. Kan användas som tillbehör, men också för att penslas på mot slutet av grillningen. Cirkapris i handeln: 34.90 SEK.

• American BBQ Sauce Kentucky Whiskey
    En söt, kryddig sås med fruktig smak av amerikansk whiskey. Passar utmärkt till nöt- och fläskkött, kyckling samt skaldjur. Kan både penslas på köttet under grillningen och serveras som tillbehör. Volym: 505 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.
  • American BBQ Sauce Ginger & Sesame
    En sås med frisk, söt smak av ingefära och sesam. Passar utmärkt till fläskkött, kyckling och skaldjur. Kan både penslas på köttet under grillningen och serveras som tillbehör. Volym: 450 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.

BBQ Grinder
Med Santa Marias exklusiva kryddkvarnar får du nymalda kryddor direkt i matlagningen eller före serveringen. Med nymalda kryddor ökar smakupplevelsen. Kvarnarna är räfflade, hygieniska, i vacker klarplast och enkla att använda. Den smidiga och oömma kvarnen passar till alla grilltillfällen. Cirkapris i handeln: 69 SEK.

• BBQ Grinder Allround
    En kryddblandning med brett användningsområde som ger en förstärkt grillsmak. Blandningen består bl a av havssalt, svartpeppar och chili. Den rökta paprikan och ingefärsextraktet ger kryddan en unik karaktär. Passar bra till grillat kött, fågel, fisk samt som smaksättare i såser och kryddsmör. Vikt: 265 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.
  • BBQ Grinder Chili
    Chili är en het blandning av bl a havssalt, chiliflakes, svartpeppar, vitlök och oregano. Den kan användas som smaksättare till fisk, kött, fågel och salladsdressingar. Vikt: 200 g. Fri från smakförstärkaren Glutamat E 621.

• grillsås
  • rub