¡Viva el México culinario! Santa Maria satsar stort på det moderna mexikanska köket.

Tacos, tortilla och burritos! Tex Mex har blivit svenskarnas nya fredagsfavorit. Men det moderna mexikanska köket innehåller så mycket mer. Under det kommande året introducerar Santa Maria en rad nya mexikanska smaksättningar. Först ut är tre kryddmixer för fisk, skaldjur och kött: Fish Taco Spice Mix, Explosion Taco Spice Mix och Mexican Garden Taco Spice Mix. Nu kan du äta tacos flera dagar i veckan.

Det finns många anledningar till att Tex Mex blivit så populärt i hela Norden: Lätt att tillaga och lätt att umgås kring. Dessutom är det gott. Men det moderna mexikanska köket är så mycket mer än bara fredagsmys med köttfärsfyllda tacos. Mexikansk mat är en kulinarisk upplevelse som kombinerar tradition och variation med enkelhet. I Mexiko är varje måltid en fest. Varma kryddor och fräscha råvaror ger dofter och smaker i harmoni.

Nu bjuder Santa Maria in nordborna till det moderna mexikanska köket. Under det kommande året introducerar Nordens största smaksättningsföretag en rad nya och spännande aptitretare. Först ut är tre kryddmixer: Fish Taco Spice Mix, Mexican Garden Taco Spice Mix och Explosion Taco Spice Mix. Fyll din tortilla eller tacoskal med vad du råkar ha till hands: Fisk eller skaldjur. Eller varför inte älg och lamm? Variationerna är oändliga, och själv är bäste kock.

Fisk är en naturlig del i det moderna mexikanska köket och tacos på fisk och skaldjur är både gott och nyttig. Santa Marias Fish Taco Spice Mix har en härlig smak av lime, koriander chili, vitlök och krispig quinoa. Gnid in mixen på lax eller vit fisk och tillaga lätt och smidigt i ugnen. Passar också utmärkt till skaldjur.

Vad vore det mexikanska köket utan chili? Brännande starka eller söta och milda. Santa Marias Explosion Taco Spice Mix är en efterlängtad het mexikansk kryddmix för alla som gillar lite starkare kryddning. Het Habanero, rökig chipotle och varm New Mexico chili ger en hetta som varar länge i munnen. Används på samma sätt som vanlig kryddmix och passar utmärkt till köttfärs.

Mexican Garden Taco Spice Mix är en mildare variant med en örtig, frisk och fräsch smak som säkert kommer att gillas av barnen. Full med basilika, koriander, oregano, persilja, mynta och chili. Används på samma sätt som vanlig kryddmix, men byt med fördel ut köttfärs mot lammfärs.

De nya kryddmixerna finns i hyllan bland Santa Marias röda Tex Mex-produkter. Kryddmixerna finns i butik från och med augusti till ett cirkapris på 13,90 kronor.

För mer information kontakta:

Anne Kolbrand, Brand Manager Mexican Food, anne.kolbrand@santamaria.se
Gertrud Mark, Santa Maria, gertrud.mark@santamaria.se, telefon 031-67 42 00.

Paulig - Santa Maria, Risenta

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur - för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com

Paulig - Santa Maria, Risenta