​Svenska Seglarförbundet i innovationssamarbete med SAP

SAP och Svenska Seglarförbundet inleder ett samarbete för att utveckla seglarsporten med hjälp av innovativ mjukvaruteknologi från SAP. Under 2015 och 2016 kommer alla båtar i den nystartade tävlingen Allsvenskan Segling att utrustas med smart IT som specialutvecklats för segling.

Inom ramen för det teknologiska samarbetet mellan SAP och Svenska Seglarförbundet kommer mjukvarulösningen SAP Sailing Analytics till insats. Den ska hjälpa både seglarna att få djupare insikt i och förbättra sina prestationer, och kommer samtidigt göra det möjligt för åskådare, fans, media och kommentatorer att direkt följa tävlingarna med hjälp av visualiserad realtidsinformation och analyser. SAP Sailing Analytics används redan idag av bl.a. tyska, danska och norska seglarförbund samt SAPs Extreme Sailing team.

- Vi tycker att SAP är en perfekt samarbetspartner för att vidareutveckla seglarsporten i Sverige. SAP har visat ett stort engagemang för seglarsporten världen över och bevisat hur modern teknologi kan användas för att göra det mycket komplexa så enkelt och åskådligt som möjligt. Tillsammans har vi målet att nå ut till en större publik, göra de spännande momenten till sjöss direkt synliga för fansen och därmed stärka seglarsporten och seglarengagemanget i Sverige, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet.

- Vi på SAP Svenska är jättestolta att få hjälpa Svenska Seglarförbundet ta nästa stora steg inom seglingssporten; digitaliseringen. Nu kommer svensk segling bli ännu mycket mer tillgänglig och förståelig för en bredare och framförallt mer krävande publik. Varför ska det vara krångligare att kunna följa mitt favoritseglarteam än att shoppa något på nätet, oberoende av var jag befinner mig?, säger Anders Schyllert, Sverige-chef på SAP.

Så här fungerar SAP Sailing Analytics
Segelbåtarna utrustas med sensorer som tillsammans med GPS-data och andra utplacerade mätinstrument ger seglarna värdefull information om t.ex. placering, genomsnittshastighet, tillbakalagd distans, och vunnen eller förlorad tid per delsegling. All information analyseras och visualiseras omgående, och ger seglarna insikt i hur de kan förbättra sin strategi och teamarbetet inför nästa delsegling. Samtidigt används informationen till att göra segelsporten mer levande för fans, åskådare och även media och kommentatorer, som kan följa de annars osynliga händelserna ute på havet via live-översikter, 3D-visualiseringar och realtidsstatistik – både på mobilen och på skärmar.

Se den korta videon om SAP Sailing Analytics – How it works-1:44 min.

Om Svenska Seglarförbundet och Allsvenskan
Svenska Seglarförbundet är ett av 70 specialidrottsförbund som är anslutna till Svenska Riksidrottsförbundet, RF, och ett av 35 olympiska specialförbund i Sveriges Olympiska Kommitté, SOK. Svenska Seglarförbundet har cirka 115 000 medlemmar fördelade på 375 klubbar, 17 distrikt och 80 klassförbund.

Svenska Seglarförbundet vill utveckla ett livslångt intresse för segelsporten – för alla på alla nivåer. Vi vill göra det möjligt och roligt att engagera sig som seglare, tränare, funktionärer och ledare inom allt som har med segling att göra

SAP Sailing Analytics kommer att användas på de tre deltävlingarna i Allsvenskan Segling den 22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm, 14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö och 28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård.

Dessutom kommer systemet att användas vid kvalet till Allsvenskan 9 – 11 oktober och Mästarnas Mästare 17-18 okt, båda arrangeras av Båstad BSS.

Se mer om SAP Sailing Solutions: https://www.youtube.com/playlist?list=PLC84FB3783F92AA47

För mer information, vänligen kontakta:

Stefan Rahm, Förbundsdirektör/Sportchef, Svenska Seglarförbundet
Mobil: 070-180 85 57, Mail: stefan@ssf.se

Susanne Kapfer, Informationsansvarig SAP Svenska AB
Mobil: 073-358 77 98, Mail: susanne.kapfer@sap.com

• Vattensporter

• sport
  • segling
  • sap hana
  • hana
  • sap sailing analytics
  • svenska seglarförbundet
  • allsvenskan segling
  • sap extreme sailing

SAP är världens ledande leverantör av affärssystem och stöder företag i alla storlekar världen över att förbättra sina verksamheter. Från förvaltning till styrelserum, från lager till försäljningsdisk, från datorer till mobila enheter - SAP gör att människor och organisationer kan arbeta effektivare tillsammans och öka insikten i sin affärsverksamhet för att bli mer konkurrenskraftiga. I dag använder över 291 000 kunder SAP:s lösningar och tjänster för att sköta sina affärer lönsamt, för att kontinuerligt anpassa sina verksamheter till förändrade krav och för att växa ekonomiskt och ekologiskt hållbart. SAP är noterat på börsen i Frankfurt och på NYSE. Mer information finns på www.sap.com och www.sap.com/sweden.

Presskontakt Director Integrated Communications, SAP Norden PR och kommunikation + 46 (0)8 58772798

Mikael Westmark

Presskontakt Presskontakt, Westmark Information +46 707 339810