Pressmeddelande -

Riksdagsledamotens "lunchfrågardag" ska skapa opinion för ursprungsmärkning av kött

Ursprungsmärkning av kött är självklar i matbutiken, men ovanligt på resturang. Det vill den riksdagsledamoten Johan Löfstrand, S, från Linköping ändra på, han tycker det är dags att inför ursprungsmärkning på kaféer, barer och restauranger.

För att skapa opinion i frågan har Johan Löfstrand skapat facebookgruppen ”Vi som vill ha ursprungsmärkning av kött på resturang”. Nu mobiliserar han gruppen till vad han kallar ”Stora lunchfrågardagen” den 31/1. Då vill han att så många som möjligt runt om i Östergötland och Linköping frågar vart köttet på deras lunchrestaurang kommer ifrån. Resultatet ska delges i gruppen på Facebook.

- Det finns många bra argument för att livsmedel ska ha en tydlig ursprungsmärkning. Vi är många anser att det är viktigt att stödja svensk livsmedelsproduktion och svenska djurskyddsbestämmelser med högt ställda krav på djurhållning och låg antibiotikaanvändning, säger Johan Löfstrand, S.

- Det är också viktigt att stödja svenskt och östgötskt lantbruk och landsbygd, kött och mjölkproduktion är en viktig grundbult i en levande och fungerande landsbygd med välmående lantbruksföretag, säger Johan Löfstrand.

- Jag har motionerat i riksdagen om frågan och jag tror att "Stora lunchfrågardagen" kan skapa en opinion i frågan. Kanske få krögare att gå i bräschen för att ursprungsmärka maten man serverar så att det blir tydligt för deras gäster, säger Johan Löfstrand.

För mer information och kommentarer kontakta Johan Löfstrand på 070-201 27 21. Facebookgruppen och evenemanget hittar du här: https://www.facebook.com/events/2172496726322576/

• Östergötland