Finska Konkurrens- och konsumentverket godkänner fusionen mellan ELIXIA och SATS, förutsatt att två center säljs

(Helsingfors, 25 februari, 2014) Finska Konkurrens- och konsumentverket (FCCA) har godkänt fusionen mellan ELIXIA, SATS och Fresh Fitness. En förutsättning för FCCA:s beslut är att två av SATS’ center i Finland säljs till tredje part. Dessa center är lokaliserade i områden där SATS och ELIXIA, enligt myndighetens uppfattning, är så starkt representerade att konkurrensen skulle försvagas om inte fusionen hade detta villkor.

-  Vi är väldigt nöjda med godkännandet från FCCA i Finland. Vi ser fram emot de nya och spännande koncept som fusionen ger oss möjlighet att introducera och på så sätt få ännu fler upp ur soffan, säger Olav Thorstad, CEO Health & Fitness Nordic AB och framtida CEO på det sammanslagna bolaget.

De center som myndigheten kräver att vi säljer är SATS Iso Omena i Espoo och SATS Tikkurila i Vantaa. Ledning och personal på dessa center informerades tidigare i veckan.

- Våra ägare kommer genomföra en grundlig försäljningsprocess som säkerställer att båda dessa center kommer säljas till solida, professionella och långsiktiga ägare. Jag vill tacka alla våra medarbetare för deras tålamod och det engagemang de visat under de månader som gått sedan sedan fusionen meddelades, säger Olav Thorstad.

Ägarna av Health & Fitness Nordic (SATS och Fresh Fitness) och ELIXIA offentliggjorde den 14 juni 2013 att de planerar att fusionera sina verksamheter. Investmentbolaget Altor, som i dag äger ELIXIA, kommer att äga 51% medan det danska bolaget Tryghedsgruppen, som i dag äger SATS och Fresh Fitness, kommer att äga 49%.

SATS Group ägs av bland annat Altor och TryghedsGruppen. SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga och Balance. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.

Julie Tellugen Hæhre

Presskontakt +4741901011