Hjärnans organ förstärks av fysisk aktivitet

Hjärnans organ förstärks av fysisk aktivitet

SATS fortsätter sitt arbete med att bidra till en bättre folkhälsa. Genom samarbetet med hjärnforskaren Ole Petter Hjelle tar SATS ytterligare ett steg för att öka kännedomen kring alla hälsofördelar som kommer med fysisk aktivitet.

Några av de vanligaste nyårslöftena är att gå ner i vikt, börja träna och sluta röka. SATS vill däremot lyfta fokus bort från vikt- och kroppsfokus, och istället inspirera människor till träning genom att utöka deras kunskap kring hur fysiska aktiviteter påverkar hjärnan positivt.

-När vi frågar våra medlemmar varför de tränar så svarar en tydlig majoritet ”för att vara hälsosam”. Det gör oss väldigt stolta eftersom det tydligt bevisar att vårt arbete med att inspirera till ett hälsosammare och gladare liv verkligen ger resultat. Men vi nöjer oss inte där. Vi vill sprida ytterligare kunskap kring hur viktig träning är för både den fysiska och psykiska hälsan, säger Marianne Orderud, marknads- och kommunikationsdirektör på SATS.

Samarbete med hjärnforskare
Att fysisk aktivitet är viktigt för att förebygga sjukdomar är känt för de flesta, men alla vet inte att hjärnan är det organ som påverkas mest positivt av träning. Nu inleder SATS ett samarbete med hjärnforskaren Ole Petter Hjelle för att förmedla fakta kring hur gynnsamt träning är för alla hjärnfunktioner. Fysisk aktivitet har positiv påverkan för alla hjärnfunktioner och forskning visar en tydlig koppling mellan fysisk aktivitet och våra prestationer. Fysisk aktivitet gör oss också mer uppmärksamma, ger och ett bättre minne och gör oss mer kreativa.

-All fysisk aktivitet är viktig, inte bara för att upprätthålla hjärnceller och hjärnfunktioner, utan också för bildandet av nya nervceller. Fysisk aktivitet har en positiv effekt på stresshantering, lärande, minne, kreativitet, koncentration och intelligens. Dessutom kommer ett aktivt liv att skydda dig från depression, ångest och minska risken för demens avsevärt, säger Ole Petter Hjelle, hjärnforskare.

Världshälsoorganisationen WHO har kommit fram till att inaktivitet är det största globala folkhälsoproblemet under vårt århundrade och det behöver ändras på. Trots att det är konstaterat att fysisk aktivitet ger en omedelbar positiv effekt på vår hjärna i form av frisättning av endorfiner och dopamin, som båda ger oss lycka och ökad energi, så väljer många att leva mer inaktivt. Vad är då den bästa träningsformen för hjärnans intelligens?

-All träning är bra träning. En promenad om dagen kan minska risken för demens med upp till 50 procent, och bara fyra minuters fysisk aktivitet gör dig mer uppmärksam i en hel timme efteråt. För optimal effekt behöver du få upp hjärtfrekvensen lite och därför har så kallad högintensiv träning den bästa effekten på din hjärnhälsa, säger Ole Petter Hjelle.

Finn inspiration till att börja träna
I filmen ”Train your brain” vill SATS bidra till en bättre folkhälsa och inspirera fler människor till att vara mer aktiva i vardagen. För att skapa en djupare förståelse kring hur hjärnan påverkas av träning så lanserar de även ett antal faktaartiklar som exempelvis ”Inaktivitet är nästan lika farligt som rökning”, ”Alla hjärnans funktioner stärks med fysisk aktivitet” och ”Därför är vi lata”.

-Träning och fysiska aktiviteter är inte är en självklarhet i allas vardagsrutiner. Vi har nämligen en evolutionär önskan om att vila, eftersom hjärnan säger till oss att det helt enkelt är smartare att spara på krafterna istället för att träna. Men med all den kunskap som idag finns kring fördelar med träning, så borde vi tänka annorlunda och lägga fokus på att tydliggöra hur viktigt träning är både för den fysiska och psykiska hälsan. Vi vill hjälpa fler människor att övervinna denna känsla och ta kontroll över sin hälsa, säger Marianne Orderud, marknads- och kommunikationsdirektör på SATS.

Tillsammans med Ole Petter Hjelle lanserar SATS ett pep-talk för att hjälpa fler människor till att ta steget bort från soffan och istället lägga tid på sin hälsa. Under tre minuter går Ole Petter igenom intressant fakta kring hur hjärnan påverkas av träning och hjälper oss att förstå vikten av ett aktivt liv.

För mer information kontakta:

Malin Selander
Nordic Head of Communication & PR
malin.selander@sats.se

SATS Group ägs av bland annat Altor och TryghedsGruppen. SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga och Balance. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.

Julie Tellugen Hæhre

Presskontakt +4741901011

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.