Lyckad återöppning och ökning av medlemsbasen

Lyckad återöppning och ökning av medlemsbasen

SATS presenterade i dag sin kvartalsrapport för andra kvartalet 2021. Under detta kvartal har bolaget återigen kunnat öppna alla sina gym i Norden, och önska existerande och nya medlemmar välkomna tillbaka.

I slutet av maj kunde SATS öppna alla sina gym i Norden. Återöppningen har gått mycket bra och bolaget ser tydligt att existerande medlemmar kommer tillbaka till sina gym och kommer i gång med träningen igen. Antal besök ligger på samma nivå som vid återöppningen i fjol, trots de restriktioner och kapacitetsbegränsningar som fortfarande gäller för träningsbranschen. Bolaget har också upplevt en medlemsökning under andra kvartalet som har varit högre än normalt.

- Vi är glada att se att våra medlemmar är ivriga att komma tillbaka till våra gym, och att de kommer tillbaka snabbare än vid återöppningen förra året. Det har också varit fantastiskt att välkomna alla våra kollegor tillbaka till sina arbeten. Sammantaget har återöppningen varit en succé och vi har också ökat vår medlemsbas med nya medlemmar. Samtidigt är megatrenden kring träning och hälsa fortsatt stark och därför fokuserar vi på att investera i tillväxt, säger Sondre Gravir, CEO i SATS.

Börsmeddelande och kvartalsrapport finns på www.satsgroup.com

Taggar

SATS Group ägs av bland annat Altor och TryghedsGruppen. SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga och Balance. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.

Julie Tellugen Hæhre

Presskontakt +4741901011

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
    • Omkring 160 träningscenter i Norden
    • Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
    • Cirka 435 000 medlemmar
    • Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
    • 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
    SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
    ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
    1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
    1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
    1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
    2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
    2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
    2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
    2003 - SATS expanderar i Finland.
    2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
    2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
    2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
    2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
    2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
    2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
    2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
    ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
    2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.