Nya online-klasser med fokus på skratt och sömn

Sömn och skratt är lika viktigt som träning. Därför breddar SATS nu sitt utbud online genom att fokusera på välmående - med skratt-klasser och sömnmeditation.

- Det bästa sättet att starta dagen på, är genom att få sig ett gott skratt. Därför lanserar vi nu online-klassen ”Happy New Laughter” – en 10 minuters-klass med skrattgaranti, säger Tonje Kristenstuen, Concept Manager på SATS.

Det välanvända uttrycket ”ett gott skratt förlänger livet” stämmer bättre än vad man kan tro. Det är nämligen bevisat att skratt kan påverka musklerna i kroppen på samma sätt som ett träningspass. Genom att skratta frigörs endorfiner, vilket innebär att stressnivåerna i kroppen går ned. Att skratta och le är därför så avgörande för livskvaliteten att skratt kan betraktas som meditation.

- Visste du att kroppen inte kan skilja på ett låtsasskratt eller ett äkta skratt? Den fysiska effekten är densamma oavsett om du framkallar ett skratt eller om du skrattar på riktigt. Du behöver alltså inte gå runt och skratta automatiskt för att få de positiva effekterna, utan det går att ordna genom skratt-träning, förklarar Tonje Kristenstuen.

Happy New Laughter finns tillgängligt på sats.se från den 14 januari.

Ny klass för avslappning

För att verkligen slappna av är det bara en sak som gäller: sömn. Därför lanserar SATS nu sömnmeditation i form av online-klassen ”Happy New Sleep”.

- På SATS vill vi erbjuda våra medlemmar ett helhetsutbud för välmående, därför lanserar vi nu sömn- och avslappningsmeditationen ”Happy New Sleep” på sats.se. Detta passar för alla som vill få hjälp att slappna av – oavsett om det är en paus mitt på dagen eller innan läggdags. Du behöver egentligen bara hitta en bekväm position, blunda och lyssna till det som sägs. Under meditationen fokuserar vi på andning och lugn vägledning för att hålla tankarna koncentrerade och harmoniska, säger Tonje Kristenstuen.

Att sova gott är helt avgörande för god fysisk och psykisk hälsa, eftersom det är under sömnen som återhämtningen sker i kroppen. Normalt sett är inte en natt med dålig sömn speciellt farlig, men över tid kan sömnproblem ge sämre livskvalitet.

Happy New Sleep finns tillgängligt på sats.se från den 14 januari.

Storsatsning på välmående

Både skratt-träningen «Happy New Laughter” och sömnmeditationen ”Happy New Sleep” är en del av SATS stora satsning på välmående som kallas ”Happy New You”.

- Januari är för väldigt många en start på något nytt, där man sätter mål och jobbar på att bli en bättre version av sig själv. Att träna och hålla igång handlar om att må bra, uppleva framsteg i sin träning, hitta en balans och få extra energi. Endorfinerna efter träning gör underverk för humöret och för ditt vardagliga liv. Det är huvudbudskapet i ”Happy New You”, säger Marianne Orderud, Nordic Marketing Manager på SATS.

Här hittar du Laughter Therapy Online och Sleep Meditation Online på sats.se.

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge och Finland. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenterna med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS ELIXIA bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

Sebastian Kvarme

Presskontakt Nordic Head of Communication and PR +47 99274471

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.