Strong & Flexible

SATS höstnyhet - Strong & Flexible

Nu presenterar SATS höstens stora träningsnyhet, Strong & Flexible. Klassen har premiär i augusti på utvalda SATS-center i hela Norden och är ett resultat av SATS Innovation Lab 2018.

Den 26 augusti är det premiär för höstens stora träningsnyhet på SATS. Gruppträningsklassen Strong & Flexible består av en kombination av styrke-, flexibilitets- och balansövningar som ska utmana deltagaren i styrka, balans, flexibilitet och smidighet med hjälp av egen kroppsvikt.

Strong and Flexible är ett resultat av SATS årliga innovationsprocess, SATS Innovation Lab, där medarbetare inom SATS, medlemmar och externa kreatörer får presentera sina idéer på nya träningsupplägg och klasser. Under 2018 presenterades idén om Strong & Flexible, som nu får en plats på gruppträningsschemat.

-Det höga engagemang vi ser bland våra medarbetare och medlemmar är något vi vill ta vara på. SATS vill presentera träningsnyheter som går i linje med våra medlemmars efterfrågan och träningstrender från övriga världen. Strong & Flexible möter den efterfrågan vi har från medlemmar som vill träna varierat och effektivt genom genom att kombinera olika typer av träning i en och samma klass. Det blir ett fantastiskt komplement till våra nuvarande klasser, säger Alexander Brochmann Myers, Product Director, SATS.

I samband med att SATS namngav den nya klassen involverades cirka 1500 medlemmar för att enas om ett namn på höstnyheten. Det vinnande namnet ”Strong & Flexible” fick över 50% av rösterna. För mer information om den nya klassen, läs här.

SATS Innovation Lab kommer under 2019 att genomföras mellan den 19 september och 11 oktober i Köpenhamn, Stockholm, Helsingfors och Oslo för att skapa kommande års träningsnyheter. SATS presenterar träningsnyheter tre gånger per år, i januari, april och augusti.

SATS satsar på Göteborg

Yoga är en populär träningsform på SATS. På SATS Masthugget ser bolaget att antalet besök på HiYoga-klasserna har ökat med närmare 25% det senaste året. Det är en positiv trend som SATS nu tar vara på. Från och med den 26 aug breddar därför SATS sitt Yogautbud genom att etablera HiYoga även på SATS Askim.

En annan nyhet är att cykelklassen Les Mills IMMERSIVE FITNESS™ kommer att etableras på SATS Kompassen i Göteborg. Den unika klassen, som funnits på SATS Stureplan i Stockholm, tar dig på en virtuell tur i en 3D-värld där musik och miljö synkroniseras och ger en helt ny dimension till cykelträning. Cykelklassen kommer vara en del av SATS Kompassens träningsutbud från och med den 26 aug och därmed blir SATS den enda gymkedjan i centrala Göteborg som erbjuder Les Mills IMMERSIVE FITNESS™.

Under augusti kommer SATS arrangera pressträffar i Stockholm och Göteborg. Maila malin.selander@sats.se för mer information.

För mer information kontakta:
Malin Selander, Head of Communication & PR SATS
malin.selander@sats.se 070-4264006

SATS Group ägs av Altor (51%) och TryghedsGruppen (49%). SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance och Metropolis. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.

Julie Tellugen Hæhre

Presskontakt +4741901011

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.