SATS levererar rekordstor rörelsevinst på 614 miljoner NOK 2023

SATS levererar rekordstor rörelsevinst på 614 miljoner NOK 2023

SATS presenterar idag finansiella siffror för Q4 2023. Resultaten visar att bolaget hade rekordhöga intäkter både för Q4 och 2023 som helhet, samt väsentligt förbättrad lönsamhet.

De totala intäkterna under fjärde kvartalet 2023 slutade på 1 227 miljoner NOK (+13 % jämfört med Q4 2022). För året som helhet slutade intäkterna på 4 734 miljoner NOK (+16 % jämfört med 2022).

Intäktsökningen leder också till en väsentligt förbättrad lönsamhet för SATS. EBITDA före IFRS 16 slutade på 128 miljoner NOK detta kvartal, tio gånger högre än fjärde kvartalet 2022. För året som helhet slutade EBITDA före IFRS 16 på 614 miljoner NOK, upp från 145 miljoner NOK 2022.

– Vi är glada att kunna rapportera rekordhöga intäkter och avsevärt förbättrad lönsamhet under fjärde kvartalet och 2023 totalt sett. SATS har nu en betydligt starkare finansiell ställning än för ett år sedan. Det gör att vi kan öka investeringarna i produktutbudet till våra medlemmar, vilket gör att vi levererar på vår vision om att göra människor friskare och gladare, säger Sondre Gravir, VD för SATS.

SATS ökar sin medlemsbas till 731 000 medlemmar och de tränar mer än någonsin. Det totala antalet träningspass på SATS ökade med 18 procent 2023 jämfört med 2022. Totalt genomfördes 43 miljoner träningspass på SATS förra året.

– Ökad aktivitetsnivå har en stark positiv effekt på folkhälsan i samhället. Detta är ett resultat av att vi har lanserat flera nya träningsprodukter som är populära bland befolkningen, framför allt inom gruppträning. Vi är spända på vad 2024 kommer att ge – det står klart att den nordiska träningsglädjen är stor, säger Gravir.