SATS och Scandic i samarbete för en bättre sömnupplevelse

SATS och Scandic i samarbete för en bättre sömnupplevelse

I början av året lanserade SATS sömn- och avslappningsmeditation genom SATS Online Training. Från och med den 29 januari kommer hotellkedjan Scandics gäster kunna ta del av onlinesatsningen på sömnmeditation på utvalda hotell i Norden.

- Det känns väldigt roligt att ingå det här samarbetet med Scandic eftersom sömn, träning och hälsosam livsstil går hand i hand. Vi hoppas att sömnprogrammet kommer uppskattas av Scandics gäster och bidra till en god natts sömn och ökat välbefinnande, säger Henrik Johansson, produktansvarig på SATS.

Gästerna på Scandic kommer också kunna ta del av andra SATS-klasser såsom avslappnande yoga, meditation och pulshöjande tabata.

- Programmet är en del av ett utökat erbjudande inom hälsa och välmående för att kunna bidra till att gästerna får en så behaglig vistelse som möjligt, säger Robert Wilhelmsson, ansvarig för produktutveckling på Scandic

- Att sova gott är avgörande för god fysisk och psykisk hälsa. När vi sover sker vila, återhämtning och uppbyggnad av kroppen. Sömnmeditation är enkelt att använda för alla som har behov av att slappna av, det enda du behöver göra är att lägga dig ner och lyssna till instruktionerna. Meditationen fokuserar på andningen och ger vägledning för att hålla tankarna fokuserade och harmoniska säger Henrik Johansson, produktansvarig på SATS.

Online-klasser från SATS erbjuds på följande hotell från och med den 29 januari:

Sverige: Scandic Continental och Scandic Upplandsgatan i Stockholm samt Scandic Karlskrona.
Norge: Scandic Lillestrøm och Scandic Karl Johan i Oslo.
Danmark: Scandic Glostrup i Köpenhamn.
Finland: Scandic Vaasa samt Scandic Helsinki Airport.

För mer information, kontakta:
Henrik Johansson, Produktansvarig SATS
E-post: henrik.johansson@sats.se

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge och Finland. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenterna med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS ELIXIA bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

Sebastian Kvarme

Presskontakt Nordic Head of Communication and PR +47 99274471

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.