SATS öppnar sitt femte träningscenter i Täby

SATS öppnar sitt femte träningscenter i Täby

Nu står det klart att SATS etablerar ett träningscenter i Arninge i Täby. Det nya träningscentret blir SATS femte träningsanläggning i Täby och med det fortsätter SATS att driva mot sin vision, ”We make people healthier and happier” och bidra till att förbättrad folkhälsa.

SATS har idag flera etablerade träningscenter i norrort som Sollentuna, Upplands Väsby, Danderyd, Täby och Åkersberga. Under hösten 2020 öppnar ytterligare ett träningscenter i Täby, Arninge, och det betyder att SATS gör det ännu enklare för boende i området att komma igång med sin träning.

- Våra medlemmar i Täbyregionen lever väldigt aktiva liv och det är ett beteende som vi vill ta vara på. En viktig faktor för att upprätthålla goda träningsvanor är närheten till ett träningscenter. Med våra fem träningsanläggningar i Täby gör vi det ännu enklare att besöka oss och komma igång med sin träning. Alla är välkomna till SATS, säger Linda-Li Cederroth, Country Manager SATS Sverige.

SATS Arninge kommer erbjuda moderna och inspirerande lokaler med den senaste träningsutrustningen. Med tillgång till stora och luftiga gymytor kommer SATS erbjuda ett brett utbud av gruppträningsklasser

Träningscentret, ligger i direkt anslutning till Roslagsbanans nya hållplats i Arninge där man kan resa med både tåg och buss till Stockholm, Norrtälje, Vaxholm and Danderyds sjukhus. SATS Arninge kommer ligga i samma byggnad som Coop, Systembolaget, XXL, Yoump och andra butikskedjor med över 2 000 parkeringsplatser att tillgå.

Under de senaste åren har SATS haft en hög tillväxttakt i Sverige. Under 2020 kommer SATS öppna minst fem nya träningsanläggningar i Stockholm, SATS Ursvik, SATS Häggvik, SATS Arninge samt två nya center på Värmdö.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Selander
Nordic Head of Communication and PR SATS

SATS Group ägs av bland annat Altor och TryghedsGruppen. SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYogaoch Balance. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.

Tuva Spiten

Presskontakt Interim Press Officer +47 46828304

Nordens ledande träningsföretag

SATS och ELIXIA:s center erbjuder modern och funktionell individuell träning, personliga tränare och gruppträningsklasser i de största städerna i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Målsättningen är också att hjälpa människor komma igång med sin träning även utanför träningscenter med hjälp av ett urval av digitala verktyg. SATS bedriver ett aktivt utvecklingsarbete och lanserar hela tiden ny teknik och nya produkter.

SATS ELIXIA ingår i Health & Fitness Nordic (HFN) som ägs av Altor (51 %) och TryghedsGruppen (49 %). Huvudägarna har en gemensam vision för den fortsatta utvecklingen av träningsbranschen i Norden.

SATS ELIXIA i siffror
• Omkring 160 träningscenter i Norden
• Mer än 7 000 medarbetare, varav cirka 2 000 heltidsanställda
• Cirka 435 000 medlemmar
• Omsättning: cirka 2,5 miljarder NOK
• 21 miljoner besökare under 2013

Företagshistorik
SATS etablerades på marknaden 1995, under en tid när gymmen ännu inte slagit igenom bland den breda allmänheten utan mest besöktes av muskelbyggare. Vi inom SATS bestämde oss för att ändra på detta och erbjuda ett träningsalternativ för vanliga människor. Konceptet blev en stor framgång som spred sig till de övriga nordiska länderna och vi byggde ut vår verksamhet och köpte upp några av de marknadsledande aktörerna i Sverige, Danmark och Finland.

Varumärket ELIXIA lanserades 2001. Strategin var att erbjuda marknadens bästa service och träningsupplevelse med välutrustade träningscenter av högsta kvalitet. Vid utgången av 2013 hade
ELIXIA 61 träningscenter i Norge, Finland och Sverige.

År 2014 fusionerade SATS och ELIXIA samman och Nordens ledande träningskoncern skapades.

Historiska milstolpar:
1995 - SATS öppnar sina första åtta träningscenter i Norge.
1998 - SATS växer och har 49 center i Norden när kedjan blir en del av amerikanska 24 Hour Fitness Worldwide.
1999 - SATS förvärvar den svenska träningskedjan Sports Club.
2000 - SATS expanderar i Danmark och har nu mer än 100 center i Norden.
2001 - Varumärket ELIXIA lanseras med elva center i Norge (efter att året innan köpt upp Frisk och Colosseum med åtta träningscenter) och fem i Finland.
2002 - Investmentbolaget Nordic Capital och de norska grundarna köper tillbaka SATS.
2003 - SATS expanderar i Finland.
2005 - SATS förvärvar träningskedjan E2 med åtta träningscenter i Sverige.
2006 - Tryg i Danmark smba köper SATS
2007 - ELIXIA köper Sportsclub Stavanger AS med sju träningscenter i Stavanger och Bergen.
2009 - SATS öppnar ytterligare sju center.
2010 - ELIXIA expanderar och öppnar två center i Sverige.
2011 - ELIXIA öppnar ytterligare sju center. Investmentbolaget Altor köper ELIXIA.
2013 - SATS säljer samtliga center i Danmark för satsa på tillväxt i Norge, Sverige och Finland.
ELIXIA öppnar sitt första center i Stockholm.
2014 - Fusion mellan SATS och ELIXIA vilket blir Nordens största träningskoncern. I Sverige namnändras alla ELIXIA-center till SATS medan centren i Norge och Finland fortsätter att operera som två varumärken.