SATS rapporterar 10% medlemstillväxt och stark EBITDA-förbättring jämfört med andra kvartalet 2021

SATS presenterade idag resultaten för andra kvartalet 2022 och kunde visa upp en medlemsbas på 671 000 medlemmar, en ökning med 10% från förra året.

Intäkterna ökade med 53% till 1 022 miljoner NOK, medan justerad EBITDA nådde 83 miljoner NOK, en ökning från förra årets -113 miljoner NOK. SATS har nu 267 gym i Norden, vilket är en ökning med 13 gym från förra året.

– Marknaden för träning och hälsa håller på att återhämta sig från pandemin och vi tror starkt på att SATS konkurrenskraft har stärkts. Vi är stolta över våra medlemmar, som i genomsnitt är mer aktiva nu än innan pandemin, vilket visar att de är framgångsrika med sin träning. Antalet besök per medlem är ett viktigt nyckeltal för SATS, vilket ger en god indikation på vårt bidrag till folkhälsan, samt medlemmarnas lojalitet, säger Sondre Gravir, VD för SATS.

Trots trenden kring hälsa och livsstil tar det tid att få alla medlemmar på rätt spår igen. Undersökningar över hela Norden visar att de som tränade lite före pandemin nu har sänkt sin aktivitetsnivå ytterligare, medan de som var mest aktiva tidigare är mer aktiva än någonsin. Denna trend är också tydlig bland SATS medlemmar.

– Vårt huvudfokus framöver blir att öka medlemsantalet, vilket förväntas höja lönsamheten. Detta är också viktigt för att förverkliga vår vision om att göra människor friskare och lyckligare, avslutar Gravir.

Framöver kommer SATS att fortsätta att öppna nya gym och ser goda möjligheter att konsolidera marknaden genom förvärv. Det finns också stor potential i den nuvarande gymportföljen och bolaget satsar därför stort på de befintliga gymmen, för att inspirera fler medlemmar till en högre aktivitetsnivå.

Se rapporten och presentationen här.

SATS Group ägs av bland annat Altor och TryghedsGruppen. SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga och Balance. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.