SATS samarbetar med Cancerfondens Rosa Bandet och donerar pengar till cancerforskningen

Under oktober månad samarbetar SATS med Cancerfonden och tar tillsammans upp kampen mot cancer. SATS vill bidra genom att sprida kunskap och uppmuntra till regelbunden träning. Därför etablerar de ett antal aktiviteter som syftar till att göra träning mer tillgänglig för befolkningen i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Aktiviteterna bidrar till en bättre hälsa i samhället och till cancerforskningens arbete.

Det är vetenskapligt bevisat att regelbunden fysisk aktivitet 2,5 h i veckan minskar risken för cancer. Det spelar inte någon roll vad du tränar utan all rörelse räknas och ju mer du rör dig desto bättre. Därför vill SATS, tillsammans med Cancerfonden, uppmuntra fler till att börja träna och få in aktiva vanor i vardagen. Under Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, som varar mellan den 1 oktober till den 31 oktober, etablerar SATS därför ett antal aktiviteter som ska göra det ännu lättare att komma igång med träningen, samtidigt som man också bidrar till att stödja cancerforskningen.

-Vi är så stolta över vårt nordiska samarbete med Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Vi brinner för träning och hälsa och vill hjälpa fler att leva ett mer hälsosamt liv. Därför uppmuntrar vi alla att engagera sig i våra träningsaktiviteter under oktober månad. Du bidrar enbart med ditt engagemang och SATS bidrar genom att donera pengar till cancerforskningen. Alla kan delta och tillsammans gör vi skillnad, säger Linda-Li Cederroth, Country Manager SATS Sverige.

Knäböjutmaning i sociala medier
För att så många som möjligt ska kunna bidra till cancerforskningen har SATS skapat en knäböjsutmaning under oktober månad. Alla kan delta eftersom utmaningen går att genomföra vart som helst; före, under eller efter ett träningspass, på väg till eller från jobbet, eller genom att utmana kollegorna på arbetsplatsen. Det är bara fantasin som sätter gränserna. För att delta behöver man ladda upp en bild eller film på sin knäböj på Instagram under oktober och använda hashtagen #satsmotcancer. För varje publicerad bild med hashtag donerar SATS 10 kr.

Kilometer blir till kronor på SATS Rosa löpband
Under oktober månad finns ett rosa löpband installerat på SATS Odenplan. SATS välkomnar både medlemmar och andra personer och företag att bidra till cancerforskningen genom att springa på ett av SATS rosa löpband under oktober månad. SATS donerar 10 kr för varje kilometer som springs på de rosa löpbanden.

Crosstraining-klasser till förmån för Rosa Bandet
Under hela oktober är SATS Crosstraining-klasser öppna för alla SATS medlemmar. Crosstraining är stationsbaserad träning som passar alla oavsett träningsbakgrund och syftet är att ge fler chansen att få in pulshöjande träning i sin vardag. För varje Crosstraining-deltagare under oktober donerar SATS 5 kr.

Online training blir tillgängligt för alla
Under hela oktober månad öppnar SATS upp utvalda träningspass online. Därmed kan alla träna – oavsett var man befinner sig. De klasser som finns tillgängliga är; Bootylicious, Crosstraining, Indoor Running Audio, Yin Yoga, Vinyasa Flow, Meditation, Body for Life och Tabata Core.

Öppet hus under vecka 42
SATS vill göra det möjligt för fler att upptäcka den glädje och de hälsofördelar som kommer med regelbunden träning. Därför öppnar SATS upp samtliga träningscenter (förutom SATS Balance) under en hel vecka och gör det enklare att komma igång med ett hälsosammare liv.

Rosa träningsprodukter på SATS
I samband med Rosa Bandet har SATS tagit fram ett brett utbud av rosa träningsprodukter som exempelvis gummiband, träningsväska och vattenflaska. SATS kommer att donera 10 kr för varje såld produkt till Cancerfonden.

För mer information kontakta:

Malin Selander
Nordic Head of Communication & PR
malin.selander@sats.se

SATS Group ägs av Altor (51%) och TryghedsGruppen (49%). SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance och Metropolis. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar.