Stark medlemstillväxt för SATS - rekordantal med 721 000 medlemmar

Stark medlemstillväxt för SATS - rekordantal med 721 000 medlemmar

SATS presenterade idag resultaten från Q4 2022, som visar en stark förbättring på många områden. SATS avslutade året med ett rekordantal medlemmar som landade på 721 000. Den starka medlemstillväxten är ett resultat av hög försäljning av nya medlemskap, utan att andelen som väljer att avsluta sitt medlemskap har ökat markant. SATS har också rekordhöga besökssiffror. Det visar att många väljer att prioritera sin hälsa trots en krävande ekonomisk situation. Denna positiva utveckling från Q4 har fortsatt in i det nya året. Detta lägger en bra grund för en positiv ekonomisk utveckling 2023.

– Vi är stolta över att kunna presentera ett rekordantal medlemmar med en imponerande hög aktivitetsnivå. Den genomsnittliga medlemmen på SATS tränar oftare än tidigare och totalt sett besökte våra medlemmar oss 10,5 miljoner gånger under Q4. Med en lovande utveckling av de viktigaste operativa KPI:erna är vi övertygade om att de ekonomiska resultaten kommer att följa, säger Sondre Gravir, VD för SATS.

Vid början av Q4 2022 hade SATS 275 gym, en ökning med 13 gym från motsvarande kvartal förra året. Medlemsbasen ökade med 13 000 medlemmar under kvartalet och nådde 721 000 medlemmar, 8% fler än förra året. De totala intäkterna var 1 082 miljoner NOK under kvartalet, en ökning med 8 % från fjärde kvartalet 2021. 10 nya gym planeras öppna under de kommande två åren.

– Vi har implementerat en övergripande plan för att förbättra lönsamheten och genomfört ett antal initiativ för att motverka inflationstrycket, i enlighet med vad vi presenterade på kapitalmarknadsdagen i oktober 2022, fortsätter Gravir.

Tillväxten av medlemmar visar på en vilja hos befolkningen att prioritera sin hälsa, särskilt bland unga. Vid början av Q4 var gruppen medlemmar under 24 år 17 % större än under motsvarande period 2019. Fysisk aktivitet förebygger flera livsstilssjukdomar och sparar på sikt samhället miljarder i hälsokostnader.

Under de senaste 12 månaderna har SATS medlemmar bidragit med 18,5 miljarder norska kronor i socioekonomiska välfärdsvinster, endast inklusive de medlemmar som nått WHO:s rekommendationer om fysisk aktivitet genom sin träning på SATS.