Storsatning på anti-doping med Pure For Sure Academy

SATS har tecknat ett avtal med Pure for Sure Academy för att öka kunskaperna kring antidoping-frågor inom företaget. Den digitala utbildningen ”Dissa steroider” kommer att erbjudas till SATS-anställda i Sverige, Danmark och Finland.

Pure For Sure är en rörelse som initierats av Professor Arne Ljungqvist Anti-Doping Foundation (PALJF). Stiftelsen är en icke-vinstdrivande organisation vars främsta syfte är att höja kunskapen om doping inom idrotten och samhället i stort.

- Vi har letat efter en gedigen utbildning för våra medarbetare och fastnade för Pure For Sure Academy och Arne Ljungqvist-stiftelsens digitala utbildning ”Dissa Steroider”. Vi vet att dopning förekommer, så det är viktigt för oss att erbjuda vår personal en gedigen och forskningsbaserad utbildning. Att ta detta på allvar handlar om professionalitet, hälsa och säkerhet – både för våra medlemmar och våra medarbetare, berättar Johan Westberg, Nordic Culture and Academy Manager på SATS.

Tiotusentals svenskar dopar sig varje år och Pure For Sure-rörelsen fokuserar framförallt på att genom olika projekt och en unik utbildningsplattform höja kunskapsnivån och hur man kan bemöta det växande folkhälsoproblemet med avsiktlig och oavsiktlig doping.

- Utbildningen handlar inte bara om avsiktlig dopning utan också om oavsiktlig dopning. Många får i dag i sig dopnings- eller läkemedelsklassade substanser genom kosttillskott. Detta är ett stort problem där kunskapen överlag är låg, säger Christina Lidén, VD på Professor Arne Ljungqvists Anti-Doping Foundation.

SATS licens för utbildning hos Pure For Sure Academy gäller under kommande tre år. Utbildningen kommer att erbjudas på svenska och engelska.

SATS Group ägs av Altor (51%) och TryghedsGruppen (49%). SATS Group består av SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance och Metropolis. I SATS Group ingår 250 center i Norge, Sverige, Finland och Danmark med 700 000 medlemmar och 10 000 anställda, varav cirka 2000 heltidsanställningar