Pressmeddelande -

Llefen Carrera från Göteborg som är en av de två diamantvinnarna från den internationella konsttävlingen ”Gothenburg Art 21” kommer under Kulturkalaset måla upp sitt vinnande bidrag ”Nature’s Dust” på Södra Larmgatan 1. Bidraget är det femte av de 12 vinnande bidragen som slutligen kommer att bilda ”21 km konst”, ett 21 km långt konststråk.

Det var förra året som den internationella konsttävlingen ”Gothenburg Art 21” arrangerades av färg- och sysselsättningsprojektet Sätt färg på Göteborg.Av 400 inkomna konstförslag från 38 länder runt om i världen valdes tolv ut som ska målas upp på fasader runt om i Göteborg. Llefen som är en av de två diamantvinnarna kommer själv att måla upp sitt vinnande bidrag.

-Att få vara med om detta har verkligen öppnat dörrar och fått mig att tro på min egna förmåga som konstnär. Nu får jag äntligen göra det jag alltid har drömt om, säger Llefen som är väldigt förväntansfull inför de första penseldragen.

De resterande tio vinnarna får sina konstverk uppmålade av arbetssökande ungdomar från projektet som utbildar sig till byggnadsmålare. Tillsammans med annan konst kommer detta att bilda ”21 km konst”, ett 21 km långt konststråk som sträcker sig mellan Kulturhuset Blå Stället i Angered öst till Röda Sten Konsthall i Klippan i väst. Syftet med projektet är att ge ungdomar en chans till jobb, förena staden med färg och involvera unga i stadsutvecklingen.

Platsen där Llefen ska måla upp sitt konstverk blir på en av Higabs historiska fasader på Södra Larmgatan 1. Huset är från 1851 och hade då som syfte att förvara brandkårens utrustning men har senare använts som laboratorium, skolsalar och är idag föreningslokal.

Pressinbjudan

Vad: Göteborgskonstnär målar upp vinnande konstverk på historisk byggnad under Kulturkalaset. Var: Södra Larmgatan 1, Göteborg. När: Under Göteborgs Kulturkalas 14-19 augusti

Närvarande:

Llefen Carrera, konstnär och diamantvinnare ”Gothenburg Art 21”

Carin Kurling, informationsansvarig Sätt färg på Göteborg

För mer information:

Carin Kurling, informationsansvarig Sätt färg på Göteborg

Mail: carin.kurling@sattfargpa.se

• allmänna arvsfonden
  • urbankonst
  • offentligkonst
  • sätt färg på göteborg
  • gothenburg art 21
  • 21 km konst

• Göteborg

Sätt färg på Göteborg är ett färg- och sysselsättningsprojekt där flera aktörer arbetar tillsammans för att ge arbetslösa ungdomar riktiga jobb och för att föra samman staden. Sätt färg på Göteborg drivs bland annat av Måleriföretagen i Väst, Framtidenkoncernen, färg- och kemiföretaget AkzoNobel, Göteborgs 400-årsjubileum 2021, Arbetsförmedlingen, Arbetsmarknad och Vuxenutbildning i Göteborgs stad och är delfinansierat av Svenska ESF-rådet och Allmänna Arvsfonden.

Erling Zandfeld

Presskontakt Projektchef Sätt färg på Göteborg 070 - 520 57 87