Edward Bloms Högtidssnaps

EDWARD BLOM LANSERAR EN HÖGTIDSSNAPS FÖR ALLA LIVSNJUTARE

Receptet till högtidssnapsen komponerade Edward som en kärleksförklaring, till hans och Gunillas bröllop år 2011. Nu sprider Edward kärleken vidare när snapsen lanseras på marknaden i samarbete med Saturnus. Den är blommig, aromatisk och mild, men inte mesig. Edward Bloms Högtidssnaps finns att beställa från den 30 augusti i Systembolagets beställningssortiment.

Blommor har symboliserat kärlek sedan urminnes tider, så att en av Sveriges främsta mathistoriker valde att uttrycka sin kärlek genom en blomsterkryddad snaps, gör ingen förvånad. Målet vid framtagningen av snapsen var att den skulle falla alla 150 gäster vid bröllopsmiddagen i smaken, både vana snapsdrickare och de som aldrig tidigare druckit kryddsnaps till mat förut. Det var viktigt att både män och kvinnor skulle uppskatta den och att smaken skulle förmedla romantik och fest.

- Jag och Gunilla skålar fortfarande i vår bröllopssnaps vid högtidliga tillfällen. Främst för att den passar så bra till festligare förrätter och älskas av våra vänner, men även för att den får oss att minnas vår fantastiska bröllopsfest, säger Edward Blom.

Snapsen innehåller bland annat, fläderblom, citronmeliss, rosmarin, några stänk rosenvatten, gentianarot och pors. Den är mångfacetterad och blommig med en lätt beska på slutet. Högtidssnapsen passar till maten som traditionellt serveras på smörgåsbordet, vid jul, påsk och midsommar. Den går även väl ihop med förrätter som löjrom, kräftor, gravlax, Toast Skagen, sillinläggningar, ägghalvor eller matjessilltårta.

- Edward Bloms Högtidssnaps är en perfekt gåva vid festligheter. Den har en historia som är trevlig att berätta vid middagsbjudningen och snapsen kommer i en flaska som är lika vacker som en bukett snittblommor. Dessutom smakar den gott och är festlig att skåla i, säger Lajla af Trolle, Brand Manager på Saturnus.

Edward Bloms Högtidssnaps nr 8055602 kostar 249 kr och säljs hos Systembolaget från den 30 augusti 2018.

För ytterligare information, frågor om intervjuer och produktprover

Lajla af Trolle, Brand Manager, Saturnus. Mobil: 0708 84 90 10, mail: lajla.aftrolle@saturnus.se