Saturnus kryddar glöggen med Hallonlakritsskallen

ÅRETS MEST OVÄNTADE GLÖGGNYHET

Saturnus kryddar glöggen med Hallonlakritsskallen

Glögg är en uråldrig tradition i Sverige som handlar om värme och gemenskap i ett kallt vintermörker. Vissa uppskattar denna lena dryck för den fruktiga, bäriga och kryddiga smaken. Andra för att den värmer halsen och ökar mysfaktorn. Glögg har en orubblig plats i många svenska hem och hjärtan. Samma sak gäller godis i alla dess former. Det har Saturnus tagit fasta på i årets stora glöggnyhet. Den har nämligen smak av en av landets mest omtyckta och sålda godisbitar, Hallonlakritsskallen från Bubs.

”Vi vågar nästan säga att vi har skapat en ny jultradition. Hallonlakritsskalleglöggen kanske är det största som har hänt julen sedan mandeln infiltrerade gröten.”

Svensk klassiker möter kungen av lösgodis

Med sin kombination av sött och salt ger Hallonlakritsskallen glöggen en ny oväntad dimension. Samtidigt påminner den smaklökarna om Saturnus klassiska glöggsmak. Förra året lanserade Saturnus glögg med smak av choklad från Malmö Chokladfabrik samt whisky från destilleriet Spirit of Hven. Båda sorterna blev snabbt populära och tog slut i många av landets butiker.  Hallonlakritsskalleglöggen förväntas bli en lika stor eller ännu större succé.

”Anledningen till att vi samarbetar med Bubs är att vi tycker om deras godis och att de är ett svenskt familjeföretag, precis som vi. En del av vår strategi och framgång är att vi försöker använda råvaror och produkter från närproducerande företag. Vi har arbetat på samma sätt med vår chokladglögg och whiskyglögg. Men framförallt beror det på att smakkombinationen av klassisk glögg och Hallonlakritsskalle blev så bra. Vi vågar nästan säga att vi har skapat en ny jultradition. Det är ungefär som när pepparkakan mötte ädelosten. Vissa kanske höjde på ögonbrynen till en början, men idag är det en modern klassiker. Hallonlakritsskalleglöggen kanske är det största som har hänt julen sedan mandeln infiltrerade gröten.”  Fredrik Lamorell, Marknadschef Saturnus

Tradition möter innovation

Förhoppningen är att locka både glögg- och godisälskare samt att hitta nya målgrupper som inte dricker glögg idag. Glöggen är alkoholfri och kommer att börja säljas i dagligvaruhandeln framåt hösten. Under de senaste åren har det funnits en trend att smaksätta olika produkter med frukt och lakrits. Några exempel är glass, te, tuggummi och mineralvatten. Men i det här fallet har Saturnus glögg smak av en fysisk produkt.

För mer information och produktprover kontakta:

Fredrik Lamorell, Marknadschef, Saturnus

Tel: 0708 - 84 90 05 - E-post: fredrik.lamorell@saturnus.se