Pressmeddelande -

Savegarden. SG AB presenterar SG® mot mördarsniglar och för blickarna ut över Europa.

SG® Ett saneringsmedel mot mördarsniglar. Mördarsniglar är ett problem som bara växer. Detta problem finns inte bara i delar av Sverige utan i stora delar av EU, där problemen många gånger är betydligt större än hos oss. Människor har använt alla upptänkliga metoder för att få slut på mördarsniglarnas framfart i sina trädgårdar. Problemen kvarstår och blir värre hela tiden. Mördarsniglarna återkommer snabbt, äter sönder våra växter, förökar sig, lägger nya ägg och ställer åter till med stor förödelse i vår trädgård. 2006 kom Stefan Niklasson att starta med att undersöka problemen med mördarsniglar på grund av egna stora problem.. Inledningsvis provade han olika medel på marknaden men problemen kvarstod och ökade. Detta gjorde att han läste till sig kunskap om den Spanska Skogssnigeln, Arion lusitanicus, på latin. Sen kom han att starta med att prova sig fram på olika sätt och kom till sist i juni 2007 fram med den lösningen som kom att bli SG®. __________________________________________ Samtidigt i tidningar kunde man läsa 14:01 | tisdag 10 juli 2007 Snigelmedel slut i butiken Medel mot mördarsniglar har tagit slut hos leverantören. Hela Europa skriker efter anti-snigelmedel eftersom sniglarna frodas i regnet, och fabriken i Tyskland jobbar för högtryck för att möta efterfrågan. Hos Weibulls, som är en av två stora leverantörer i Sverige räknar man med att få en leverans nästa vecka - och jobbar för att den ska ut så snabbt som möjligt till butiker och handelsträdgårdar, för att nå konsumenterna. Källa: http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter/artikel.asp?artikel=1473226 __________________________________________ Fördelarna med SG® är att den är enkel att använda. Folk är måna om sina trädgårdar och inspekterar dem i stort sett varje dag. Upptäcker man då mördarsniglar kan man enkelt bara spruta på den med vårt medel. Både Snigeln och framför allt äggen dör och man kan låta snigeln ligga kvar. Efter några dagar är snigeln borta. Detta gör det enkelt för folk att hålla en kontroll på trädgården och samtidigt medverka att inga fler sniglar kommer till. Medlet SG® är märkt med Andreaskors - hälsoskadlig, eller irriterande. SG® skadar inte gräs och omgivningar genom föreskrivna anvisningar. I förhållandet till andra produkter är SG® ett kostnadseffektivt sätt att ta hand om problemet med mördarsniglar. Tillsammans med sin bror, Tomas Niklasson kom de att under hösten att ta kontakt med olika nyckelpersoner för att kunna komma vidare med projektet med mål att redan 2008 lansera medlet på den svenska marknaden. Olof Niklasson, (far till de båda bröderna) startar ett bolag, Savegarden.SG AB, för att komma igång och flera nyckel personer bjuds in i företaget. Savegarden har klart med tillverkare av medlet. Savegarden har också fått klart med förpackningar och förpackare som kommer att bli Aerosol AB i Vallentuna. Företaget har ett stort kunnande och en stor kapacitet. Inledningsvis kommer konsumenterna erbjudas SG® i 3 olika förpackningar. SG® Produkten är en konsument produkt och vi ser en enormt stor potential för att kunna lansera detta medel över hela Europa där säsongen är om inte hela året, väsentligt mycket längre än i Sverige. Vi kommer att söka samarbetspartners i andra länder för att nå ut på dessa marknader, då våra resurser i nuläget är begränsade säger Stefan Niklasson, grundare och den som utvecklat produkten.

• Företagsinformation