​3 av 4 svenskar påverkas av hållbarhet i sina köpbeslut

Nästan tre fjärdedelar, 73 procent, av svenska folket påverkas i någon utsträckning av hållbarhetsfrågor i sina köpbeslut. Det visar resultatet från studien Sustainable Brand Index 2018 där över 16 000 svenskar har intervjuats om sin syn på hållbar utveckling.

Andelen svenska konsumenter vars köpbeslut påverkas av miljöfrågor och sociala frågor har utvecklats positivt över tid. 2014 var det 68 procent som sade sig påverkas, att jämföra med dagens 73 procent. En försiktig ökning som enligt studien visar att befolkningen tar frågorna på allvar.

-Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Endast 12 procent av svenskarna säger sig idag vara helt opåverkade av hållbarhet i sina köpbeslut. Det är samma andel som 2014.

Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och genomförs årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det.

Utveckling över tid

Andelen svenska konsumenter som säger sig påverkas, i någon utsträckning, av hållbarhet i sina köpbeslut:

År Andel
2014 68%
2015 68%
2016 70%
2017 72%
2018 73%

Så här ställdes frågan

”När du står inför ett beslut att köpa en vara eller tjänst, hur mycket påverkar företagens grad av miljöansvar och socialt ansvarstagande vanligtvis dig i ditt köpbeslut?”

Så här gjordes studien

2018 har totalt cirka 40 000 respondenter intervjuats i Norden. 16600 i Sverige, 6200 i Norge, 7000 i Danmark och 9600 i Finland. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2018.