Coop i toppen af Danmarks mest bæredygtige mærker – her er hele listen

Coop er igen de mest bæredygtige i Danmark, når forbrugerne skal bestemme. Andelsvirksomheden, der driver Irma, Superbrugsen og Fakta, ligger pænt foran sidste års vinder Urtekram. Det viser resultaterne af 2018-udgaven af undersøgelsen Sustainable Brand Index.

46 procent af danskerne synes, at Coop gør en god indsats inden for miljø- og klimaspørgsmål. 43 procent mener, at kæden gør det godt inden for sociale spørgsmål som mangfoldighed og arbejdsvilkår.

– Coop har længe arbejdet aktivt med flere af de vigtigste bæredygtighedsspørgsmål. Både på koncernniveau og i deres kæder. Det har virkelig givet resultater, siger Erik Elvingsson Hedén, grundlægger af Sustainable Brand Index.

De bæredygtighedsspørgsmål, der er vigtigst for de danske forbrugere, er økologi, madspild og sunde produkter. Spørgsmål, som Coop har arbejdet aktivt med i 2017. Et eksempel er sidste års kampagne for at ændre den danske kemikalielovgivning. Hidtil har 21.000 danske forbrugere skrevet under på appellen.

Den virksomhed, der har styrket sit bæredygtighedsomdømme mest siden sidste år, er Ørsted, der er steget med 15 procentpoint. Den virksomhed, der har tabt mest, er H&M. Årsagen er den negative opmærksomhed der kom efter TV2-programmet om afbrænding af tøj.

Top 10 – Sustainable Brand Index 2018

Sted Varemærke Branche
1 Coop Dagligvarebutikker
2 Urtekram Levnedsmidler
3 Friland Levnedsmidler
4 Thise Levnedsmidler
5 REMA 1000 Dagligvarebutikker
6 LEGO Møbler og indretning
7 SuperBrugsen Dagligvarebutikker
8 Irma Dagligvarebutikker
9 Tesla Biler
10 Kvickly Dagligvarebutikker

Sådan blev undersøgelsen foretaget

Sustainable Brand Index er Nordens største undersøgelse om bæredygtighed, og den er blevet gennemført årligt siden 2011. Undersøgelsen skal belyse bæredygtighed og udbrede og øge viden om det. I 2018 er i alt cirka 40.000 respondenter blevet interviewet i Norden. 16.600 i Sverige, 6.200 i Norge, 7.000 i Danmark og 9.600 i Finland. Målgruppen for undersøgelsen er borgere på 16-70 år i de enkelte lande. Udvælgelsesgrundlaget er repræsentativt for hvert lands befolkningssammensætning. Interviewene blev gennemført januar-marts 2018.