Coop vinner pris för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande

I januari 2015 valde Sustainable Brand Insight ut 10 företag som under 2014 startat eller breddat specifika insatser inom hållbarhet och hållbart varumärkesbyggande som kandidater till priset "Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande". I år tilldelas priset Coop för deras insats Ekolöftet.

Coop vinner för att de genom insatsen Ekolöftet:

• Vågat satsa stort på ett hållbart initiativ, i detta fall när det gäller ekologiska produkter
  • På ett bra sätt lyft fram hållbarhet i klang med Sustainable Brand IndexTM ledord highlighting sustainability. Kampanjen fick bra genomslag i och med att alla riksdagspartier svarade och konsumenter fick upp ögonen för deras hållbarhetsarbete.
  • Lyckats engagera konsumenterna, inte minst i kombination med Coops övriga eko-insatser.
  • Skapat förändring på riktigt genom att driva på den fantastiska ekotillväxten och fått fart på samhällsdebatten i ekofrågan.

Louise König, Coops hållbarhetschef mottog sitt pris vid prisutdelningen för Sustainable Brand Index™ 2015 på Nalen i Stockholm den 23 mars. Övriga nominerade var Åhléns och Nordic Choice Hotels.

Under måndagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Nalen i Stockholm.