​Delningsekonomin funkar bara i teorin

Delningsekonomin är fortfarande en bättre idé på papper än i verkligheten. Det visar resultatet i studien The Nordic Market for Circular Economy som har genomförts för andra året i rad. Studien visar också att andelen svenskar som är aktivt engagerade i delningsekonomin har minskat sedan 2017.

51 procent av svenskarna är direkt negativa till att samäga saker med andra. Det faktiska samägandet har också minskat med motsvarande 28 procent under det senaste året. Ökad oro och misstro mot medmänniskor står bakom en stor del av minskningen.

-Delningsekonomin är ett måste för både miljö och klimat. Tyvärr ser vi att den övergripande samhällsutvecklingen med oro för kriminalitet och misstro mot andra människor är ett stort hinder för att öka delningen. Detta är saker som både stat och företag måste arbeta hårdare med. Exempelvis genom ekonomiska incitament och ökad trygghet, säger Erik Elvingsson Hedén, VD på analysföretaget SB Insight som ligger bakom studien.

Studien The Nordic Market for Circular Economy genomförs årligen sedan 2017 av analysföretaget SB Insight. Årets resultat baseras på intervjuer med 2700 medborgare i Norge, Sverige, Finland och Danmark samt med experter på cirkulär ekonomi i de fyra länderna.