​Grillsäsong – men var fjärde svensk vill minska sitt köttätande

Grillsäsongen är igång men i år kommer det sannolikt att vara mer vegetariska alternativ på grillen. 23 procent av befolkningen, nästan var fjärde svensk, vill nämligen minska sin konsumtion av kött under de närmaste sex månaderna. Siffran för svenskar som tvärtom vill öka sin köttkonsumtion är endast sex procent. Detta visar siffror från studien Sustainable Brand Index.

Anledningarna bakom den ökade viljan att äta mindre kött är en kombination av oro för den egna hälsan och för klimatet.

-Det som startade intresset för minskad köttkonsumtion var larm om hälsorisker. Men nu när allt fler konsumenter vill dra ner på köttet ser vi att det också beror på klimatpåverkan och att man vill dra sitt strå till stacken. Naturligtvis hjälper det att de vegetariska alternativen blir allt bättre, säger Erik Elvingsson Hedén på Sustainable Brand Insight som ligger bakom studien.

Även i grannländerna syns samma tendenser. I Norge vill 17 procent minska på köttet och i Finland 16 procent. I Danmark däremot är det endast 8 procent av konsumenterna som säger sig vilja dra ner på köttet.

-Danmark har en stor köttindustri och en stark relation till exempelvis griskött. Det påverkar såklart danskarnas ovilja. Men nu har de ju precis börjat diskutera köttskatt, så jag tror att vi kommer att se en förändring där också under kommande år, avslutar Erik Elvingsson Hedén.