Langsigtet arbejde gør Coop mest bæredygtig

Danske forbrugere har udpeget Coop til "Danmarks mest bæredygtige varemærke" i undersøgelsen Sustainable Brand Index 2016. Over 700 danskere har givet deres mening til kende. I 2015 vandt Coops dattervaremærke Irma, men i år er det altså Coop, der tager førstepladsen.

-Vi har i igennem mange år arbejdet med at integrerer bæredygtighed i hele vores værdikæde. Senest har vi sænket priserne på økologi med 200 mio. kr., meldt buræg ud af sortiment fra alle vores 1200 butikker og gået forrest i kampen for at udfase skadelig, men lovlig kemikalier i varerne. Denne udmærkelse er et bevis på at forbrugerne mærker dette, udtaler Jeff Salter, CSR Direktør Coop.

Ud over Coop kommer også SuperBrugsen, Irma, Kvickly og Dagli´Brugsen på top 10 i undersøgelsen. Alle sammen varemærker, der indgår i Coop-familien.

-For tredje år i træk er det et varemærke fra Coop-gruppen, der er mest bæredygtigt. Det er ikke forbavsende, da Coop-gruppen længe har arbejdet med bæredygtighed og etableret en stærk position på området, siger Erik Hedén, Direktør for Sustainable Brand Insight, virksomheden bag undersøgelsen.

Varemærkeundersøgelsen Sustainable Brand Index opstiller for fjerde år i træk Danmarks mest bæredygtige varemærker. De adspurgte i undersøgelsen er et landsdækkende repræsentativt udvalg af 7.000 forbrugere, der har vurderet, hvordan Danmarks 170 største varemærker præsterer, når det gælder miljøansvar og social ansvarlighed.

Onsdag aften inviterede Sustainable Brand Insight 200 direktører, marketingchefer og bæredygtighedschefer til prisuddeling på Atelier i Stockholm. Ud over Coop i Danmark vandt Apoteket i Sverige, tøjfirmaet Stormberg i Norge og mejerivirksomheden Valio i Finland.

TOP 10 – Danmark

1. Coop