Prisma, Alko och Sokos Hotels är Finlands mest hållbara varumärken.

Prisma, följt av Alko och Sokos Hotels är Finlands mest hållbara varumärken när finska konsumenter får avgöra. Detta är resultats av Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index™, som genomförts för första gången i Finland i år.

Detaljhandelskedjan Prisma har ett hållbart grepp om den finska marknaden. 35% av den finska befolkningen anser att företaget är bra eller väldigt bra på att ta ansvar för miljön, medan 33% anser dem vara bra eller väldigt bra på socialt ansvarstagande.

- Dessa siffror kan tyckas små till en början, men faktum är att konsumenterna tycker att det är väldigt svårt att förstå vad företag faktiskt gör inom hållbarhet och huruvida de anser det vara bra eller dåligt. Å andra sidan har den finska befolkningen överlag mer positiva åsikter än svenska, norska och danska konsumenter, säger Erik Hedén, ansvarig för undersökningen på Sustainable Brand Insight.82% av den norska befolkningen beaktar till viss del miljöansvar när de köper en vara eller tjänst. Den motsvarande siffran för socialt ansvarstagande är 86%. Dessa siffror är betydligt högra än i övriga skandinaviska länder.

Undersökningen Sustainable Brand Index™ grundades 2011 i Sverige och lanserades för första gången i Finland, Norge och Danmark 2013. 18 000 konsumenter intervjuades om deras syn på 460 varumärken.