Ryanair är sämst i Sverige på hållbarhet för andra året i rad enligt svenska folket

Ryanair må ge möjlighet till spontana resor för tunna plånböcker, men lever inte upp till svenska konsumenters krav på socialt och miljömässigt engagemang. För andra året i rad placerar sig Ryanair i botten av den årliga rankingen som presenteras av Sustainable Brand Insight.

"Hållbarhet är inte en kommunikationsstrategi, det måste finnas i alla delar av företaget och när det gör detta syns det i resultaten. Att Ryanair rankas som sämst inom hållbarhetsområdet kan också sättas i relation till att de gick med 310 MSEK förlust Q4 2013", Erik Hedén, Senior Partner på Sustainable Brand Insight.

Resultatet är hämtat från varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ som för fjärde året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är 9000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

• rapporter

Sustainable Brand Insight arbetar inom hållbart varumärkesbyggande. Våra Insight och Strategy produkter förser dig med kunskap, förståelse och förmåga att agera på den framtida marknaden. Idag hjälper vi några av Skandinaviens ledande varumärken med att placera hållbarhet i den unika kontexten av deras varumärkeslöfte.