Skydda dig mot kolera på resan

Allt fler svenskar väljer att resa till exotiska områden och länder som Sydostasien, Indien och Brasilien. Det nya och okända lockar. Men det finns också risker. Har man otur drabbas man av resenärernas gissel magsjuka. Då är det bra att veta att man i dag kan skydda sig mot smitta.

Sedan charterresandet kom i gång på allvar i början av 1970-talet har svenskarna blivit allt vanare resenärer och söker sig allt längre bort. Ett annat klimat, en annan kultur och andra människor lockar.

Andra smittämnen
Tyvärr finns där också andra smittämnen än de vi är vana vid här hemifrån. Därför ska man alltid ta reda på vilka vaccinationer som rekommenderas för det område man tänker besöka. Det är också viktigt hur man reser. Risken att smittas är givetvis mindre om man bor på hotell på någon badort än om man ger sig ut på landsbygden och lever under enklare förhållanden.

Fyra av tio drabbas
Magproblem drabbar varje år omkring 40 procent av alla svenska utlandsresenärer. Oftast går det över efter några dagar men är nog så jobbigt så länge det pågår.

En hel del kan man göra själv för att minska riskerna:

• Var noga med hygienen, i synnerhet efter toalettbesök.
  • Undvik glass och råa skaldjur.
  • Skala frukt och grönsaker.
  • Drick vätska på flaska eller burk.
  • Maten ska vara genomkokt eller genomstekt.

Vaccin mot kolera
Den som tänker sig till områden som Sydostasien, Indien, Brasilien eller Mexiko gör också klokt i att vaccinera sig mot bakteriesjukdomen kolera för att vara på den säkra sidan. För det mesta ger kolera relativt milda symtom men bakterien kan ändå förstöra flera dagar av semestern.

Det enda hittills godkända drickbara vaccinet mot kolera är Dukoral som stimulerar immunförsvaret i tarmen. Dukoral har tagits fram i Sverige.

Grundvaccineringen för vuxna är två doser med en till sex veckors mellanrum. Skyddet uppstår efter ungefär en vecka och har en skyddseffekt på 85 procent. För att upprätthålla skyddet rekommenderas en ny dos efter två år.

Kolera vanligare än man kan tro
Förekomsten av kolera i världen är underskattad. Det kan påverka riskbedömningen och frågan om vaccinering för dem som reser till områden där man vet att smitta finns. Mild och måttlig kolera kan ofta inte skiljas från andra typer av diarrésjukdomar, konstaterar forskare i en artikel i den medicinska tidskriften The Lancet Infectious Diseases i augusti 2007.

Zuckerman J N, Rombo L, Fisch A. The true burden and risk of cholera: implications for prevention and control. Lancet Infect Dis. 2007 Aug;7(8):521-30.

För mer information kontakta:
Marianne Sidenmark, nordisk produktchef Dukoral
SBL Vaccin, +46 8 735 10 98, +46735 58 10 98

www.dukoral.se

Crucell SBL Vaccines är ett vaccinföretag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar vacciner och nischläkemedel. Företagets forskning är i huvudsak inriktad på diarrésjukdomar.

• vaccin
  • resevaccin