SBM släpper ny version av app

SBM är en av landets ledande leverantörer av trygghetslösningar för fordonsägare. Redan i början av 2011 släppte de en kostnadsfri applikation (app) för smarta mobiltelefoner, först för Apples mobila operativsystem iOS och strax därefter även för Android-telefoner. Nu följer man upp succén och släpper en ny, uppdaterad version av appen ”Väghjälp”.

Med sina tydliga, enkla produkter och tjänster strävar SBM efter att skapa trygghet i trafiken i allmänhet och för fordonsägare i synnerhet. Redan under 2011 släppte SBM sin app ”Väghjälp” för Android- och iOS-mobiler. Appen hjälper fordonsägare som hamnat i en besvärlig situation vid exempelvis en olycka. Förutom att via ett enkelt och tydligt användargränssnitt hjälpa till med allt från gps-positionering till fotografering av skador och omständigheter, kan fordonsägaren även få hjälp att kontakta sin vägassistans eller att larma polis och räddningstjänst vid en allvarlig olycka. Appen innehåller också uppgifter om det egna fordonet och dess försäkringar.

Den uppdaterade versionen av appen kan nu dessutom samla och organisera information om skadetillfället för att därpå generera en komplett skadeanmälan med bilder som pdf, oavsett vilket försäkringsbolag man har. Den färdigställda skadeanmälan skickas till sist direkt från appen som e-post till fordonsägarens försäkringsbolag eller till den adress han eller hon angivit.

– Vår tanke med appen, som i sitt slag var först ut i Sverige, var att ge alla möjligheten att på ett enkelt och snabbt sätt få den hjälp som behövs vid en trafikolycka eller annan skada på bilen. Vi låter alla, oavsett om de är kunder eller inte, ladda ner appen kostnadsfritt. Den respons vi fått – både från dem som använt appen och från försäkringsbolagen som mottagit skadeanmälan från vår app – är mycket positiv, säger PA Prabert, vd för SBM.

Den uppdaterade appen släpptes under mars och finns sedan dess tillgänglig via SBMs webbplats sbmfordon.se, Apples AppStore samt Android Market.

– Vi kommer naturligtvis att fortsätta utveckla appen och dess funktionalitet vidare. Vi är positivt överraskade över hur många som på kort tid laddat ner och installerat den. För oss är detta en naturlig väg för våra strävanden efter att hjälpa fordonsägare med olika lösningar för service och trygghet, avslutar PA Prabert.

Du hittar SBMs app för nedladdning under namnet ”Väghjälp”. Appen är kostnadsfri.

För mer information, kontakta: PA Prabert, vd SBM: 0734 489 421, pa.prabert@sbmfordon.se