Klartecken för 350 nya lägenheter i Karlstad

Studentbostäder i Sverige (SBS) planerar åtta nya studentbyggnader på Kvintett- och Vintergatan i Karlstad. Nu har Stadsbyggnadsnämnden antagit detaljplanen.

Under onsdagen antogs den inlämnade detaljplanen av Stadsbyggnadsnämnden i Karlstad. Det ger SBS möjlighet att söka bygglov för att påbörja byggnationen av de 350 nya studentbostäder som planeras på Kvintett- och Vintergatan. SBS äger idag 120 studentlägenheter på området som kommer ersättas av åtta nya byggnader, med utrymme för ett lokalkontor och verksamheter.

”Det är ett viktigt och efterlängtat steg på vägen. Karlstad har ett fortsatt underskott på studentbostäder, och de nya bostäderna är ett viktigt tillskott för att möta behovet, och samtidigt skapa ett mer attraktivt och trivsamt bostadsområde. Nu ser vi fram emot att sätta igång och förverkliga vår vision”, säger Rebecka Eidenert, VD på Studentbostäder i Sverige.

Arbetet med rivning och byggnation kommer ske i etapper med planerad start under 2021.

För frågor, vänligen kontakta Rebecka Eidenert, VD för Studentbostäder i Sverige:

rebecka.eidenert@sbsstudent.se

Om Studentbostäder i Sverige AB

SBS äger, förvaltar och utvecklar studentbostäder i långsiktiga partnerskap med kommuner, landsting och högskolor. Vi erbjuder prisvärda studentboenden av hög kvalitet och en helt digitaliserad hyreshantering. Vår ambition är att bli Sveriges största studentbostadsbolag och det givna valet för studenter på väg mot sitt drömyrke. Läs mer på www.sbsstudent.se

• Byggnadsindustrin, branschfrågor