SBS färdigställer 104 nya studentbostäder i Luleå

Studentbostäder i Sverige (SBS) producerar 104 nya kvadratsmarta studentlägenheter i stadsdelen Porsön i Luleå, på promenadavstånd från Luleå Tekniska Universitet. Inflytt sker till hösten 2020.

De nyproducerade bostäderna ligger på Vänortsvägen och består av möblerade 1:or och 2:or. Lägenheterna är redo för inflytt i augusti och september, och fortfarande finns lediga lägenheter att söka inför skolstarten i höst.

Enligt Sveriges förenade studentkårers (SFS) årliga bostadsrapport från 2019 är Luleå bland de städer i Sverige där studenter har absolut svårast att hitta en bostad, tillsammans med orter som Stockholm och Uppsala.

"I Luleå har nyblivna studenter nästan obefintlig möjlighet att få en studentbostad under sin första termin. Det finns ett enormt behov och jag är väldigt glad att vi nu kan erbjuda fler studentbostäder här", säger Rebecka Eidenert, VD på Studentbostäder i Sverige.

SBS äger sedan tidigare 1 443 studentbostäder i Luleå. Att stärka beståndet här är ett naturligt steg för bolaget.

"Luleå kommun växer och staden har stark ställning bland Sveriges universitetsstudenter, inte minst tack vare sitt tekniska universitet", säger VD Rebecka Eidenert.

SBS nya studentbostäder i Luleå förmedlas via Studentbostadsservice. För att göra en intresseanmälan, besök https://www.studentbostadsservice.se/

Vid frågor, vänligen kontakta:

Rebecka Eidenert, VD Studentbostäder i Sverige

rebecka.eidenert@sbsstudent.se

Om Studentbostäder i Sverige AB

SBS äger, förvaltar och utvecklar studentbostäder i långsiktiga partnerskap med kommuner, regioner och högskolor. Vi erbjuder prisvärda studentboenden av hög kvalitet och en helt digitaliserad hyreshantering. Vår ambition är att bli Sveriges största studentbostadsbolag och det givna valet för studenter på väg mot sitt drömyrke.

Läs mer på www.sbsstudent.se

• Byggnadsindustrin, branschfrågor