Åttafaldigt César-nominerade De ovanliga har svensk biopremiär idag

De ovanliga, som har svensk biopremiär idag, är nominerad till åtta César, däribland Bästa film. Det prestigefyllda franska filmpriset delas ut 28 februari i Paris. De ovanliga är skriven och regisserad av Olivier Nakache och Éric Toledano, som slog igenom med En oväntad vänskap,  en av tidernas största franska filmframgångar internationellt. Även duons nya film De ovanliga är en verklighetsbaserad historia om vänskap som gör skillnad

De ovanliga är nominerad till César i följande kategorier
Bästa film
Bästa regi - Olivier Nakache och Éric Toledano
Bästa manus - Olivier Nakache och Éric Toledano
Bästa manliga huvudroll - Reda Kateb
Bästa manliga huvudroll - Vincent Cassel
Bästa kvinnliga biroll  - Hélène Vincent
Bästa manliga framtidshopp -  Benjamin Lesieur
Bästa klippning - Dorian Rigal-Ansous

OM FILMEN
Bruno (Vincent Cassel) tar hand om autistiska unga, Malik (Reda Kateb) hjälper ungdomar från svåra förhållanden att hitta sin plats i tillvaron. De båda vännerna får sin energi av lika delar medmänsklighet och uppfinningsrikedom, och när Maliks vilsna själar hjälper till att ta hand om de autistiska ungdomarna i Brunos vård öppnas nya världar upp för dem alla. Deras insats behövs eftersom ingen annan tycks klara av att ge deras skyddslingar den trygghet och omtanke som krävs. Men Bruno och Malik följer inte det strikta franska regelverket och får plötsligt påhälsning av myndighetsinspektörer. Nu hotas deras kamp för alla sårbara unga som det etablerade samhället glömt bort.

Hélène Vincent som nominerats till bästa kvinnliga biroll spelar mamma till Benjamin Lesieurs rollfigur. Benjamin, som nominerats till bästa manliga framtidshopp,  är en av de ungdomar i filmen som har en diagnos i verkliga livet. Han fick en gång hjälp i tillvaron av Stephane Benhamou som rollfiguren Bruno är baserad på. Benhamou driver organisationen Le silence des justes, medan Daoud Tatou som Malik är baserad på ligger bakom Le Relais Ile de France.  Dorian Rigal-Ansous som nominerats för bästa klippning har klippt flera Nakache/Toledano-filmer

De ovanliga avslutade Cannes filmfestival 2019 och vann publikens pris vid filmfestivalen i San Sebastián.

Intervjuer med teamet bakom filmen på engelska finns i detta pressmaterial.

TRAILER OCH KLIPP
PRESSBILDER

Kommande filmer

Scanbox på Twitter