Aktuella premiärdatum för Scanbox biofilmer

Här nedan kan du läsa om samtliga Scanboxfilmer som har ett bestämt premiärdatum på bio! Observera att Immaculate med Sydney Sweeney har fått ett nytt premiärdatum sedan förra utskicket. Läs också om årets övriga kommande filmer i Scanbox kommandelista.

Möte i Rom - biopremiär 5 april TRAILER Filmen ingår i Biopasset!
Bodil Jørgensen, Kristian Halken och Rolf Lassgård har huvudrollerna i Niclas Bendixens dramakomedi. För att fira sin fyrtioåriga bröllopsdag åker Gerda och Kristoffer till Rom på långweekend. Gerda gick på konstskola här som ung, medan det är första besöket för Kristoffer som inte bemödar sig med kultur i onödan. De träffar oväntat på Johannes, Gerdas karismatiske konstlärare från förr, och hon ger sig snart ut i den eviga staden på jakt efter sin ungdoms upplevelser. Kristoffer känner sig utanför, och vet inte att Gerda och Johannes hade en relation när hon var hans elev. Kan hon stå emot frestelser i ett Rom som plötsligt känns synonymt med romantik? Möte i Rom är en livsbejakande kärlekshistoria om att gå på upptäcktsfärd och återfinna både sig själv och varandra. Filmen är en stor succé i Danmark.

Back to Black - biopremiär 12 april TRAILER
En unik inblick i Amy Winehouses tidiga liv och vägen till berömmelse, samt skapandet av hennes banbrytande album Back to Black. Filmen är berättad ur Amys perspektiv och ger en ärlig bild av kvinnan bakom fenomenet, och av den relation som inspirerade ett av de mest legendariska albumen genom tiderna. Marisa Abela är Amy, hennes stora kärlek Blake spelas av Jack O’Connell och i övriga roller ses bland andra Lesley Manville samt Eddie Marsan.

-Jag har velat återge Amys berättelse genom hennes egna ord, genom sångerna hon skrev och la hela sin själ i. Hon sjöng om sin kärlek, sin smärta och sina besvikelser, alltid genomsyrat av djup känsla och ofta av knivskarp humor. Albumet Back to Black vann fem Grammys och såldes i över 16 miljoner exemplar, och varje sång berättar om hennes relation med Blake. Det här är inte en biografisk film utan en kärlekshistoria, samtidigt som det är ett kärleksbrev till Amy,
säger filmens regissör Sam Taylor-Johnson.

Kalak - biopremiär 12 april TRAILER
Jan bor med sin familj i grönländska Nuuk och arbetar som sjuksköterska. Han är på flykt från sig själv och uppslukas av ett kaotiskt liv med krogar och sex. Han drömmer om att bli en del av den öppet kollektivistiska kulturen på Grönland och tar genvägen genom sexualitetens omedelbara intimitet. Att bli kallad Kalak, som betyder både ”äkta” och ”skitig” grönländare, gör honom stolt. Men Jan kan inte fortsätta fly för alltid. Han måste konfrontera sitt trauma från tonåren och vrida sig ur sin fars psykologiska järngrepp.

Kalak är baserad på verkliga händelser. För regin står Isabella Eklöf, Jan spelas av Emil Johnsen och hans fru Lærke gestaltas av Asta Kamma August.

Civil War - biopremiär 17 april TRAILER
Omtalade Civil War är en adrenalinstinn resa genom ett sargat USA, som i en nära framtid balanserar på avgrundens rand. Kirsten Dunst spelar en journalist som tillsammans med några kollegor försöker ta sig genom landet till Washington DC under ett omfattande, snabbt eskalerande inbördeskrig. Målet är att hinna fram till Vita huset innan rebellstyrkor attackerar. Nick Offerman spelar USAs president, och i andra roller ses Wagner Moura, Stephen McKinley Henderson, Cailee Spaeny samt Jesse Plemons. Alex Garland (Ex Machina) har skrivit och regisserat A24s mest påkostade film någonsin.

Immaculate - biopremiär 17 maj TRAILER

Sydney Sweeney från Anyone But You, Euphoria och The White Lotus spelar den hängivna amerikanska nunnan Cecilia, som flyttar till ett kloster på italienska landsbygden. Hon känner sig varmt välkommen på denna vackra, avlägsna plats, men drömmen om klosterliv blir snabbt en mardröm när hennes nya hem visar sig gömma mörka hemligheter och ofattbara fasor. För regin till Immaculate står Michael Mohan, som tidigare bland annat gjort Netflix-serien Everything Sucks.

Hit Man - biopremiär 31 maj Filmen ingår i Biopasset!
Glen Powell
(Anyone But You) spelar Gary Johnson, en helt vanlig universitetslärare som extraknäcker som falsk yrkesmördare för New Orleans-polisen. Gary har en naturlig talang för att anta olika personligheter, men hans tillvaro blir mycket komplicerad den dagen han förälskar sig i den potentiella klienten Maddy. Hon i sin tur attraheras av Gary som utger sig för att vara den mystiske sexige Ron. Men vad skulle Maddy tycka om den verklige Gary, och hur länge kommer hans plan att fungera? Hit Man är en smart, het thrillerkomedi inspirerad av en osannolik sann historia. Regissören Richard Linklater, känd för Boyhood och Before-trilogin, har också skrivit manus tillsammans med Glen Powell. Adria Arjona från True Detective och Andor spelar Maddy, och i övriga roller ser vi Retta, Austin Amelio samt Molly Bernard. Hit Man togs emot med jubel och applåder på Sundancefestivalen.

Material till filmen kommer snart! Kontakta MonaH@scanbox.com för mer information.

Lee - biopremiär 27 september
Med kameran i hand och i amerikanska arméns hjälm beger sig den före detta fotomodellen Lee Miller in i andra världskrigets centrum. Kate Winslet spelar titelrollen i den verkliga historien om en banbrytande fotograf, som lämnade en glamorös tillvaro för att få möjlighet att berätta om krigets fasor med en kvinnas blick. Alexander Skarsgård spelar Lees kärlek Roland Penrose, och i övriga roller ses bland andra Andy Samberg, Marion Cotillard, Josh O’Connor, Andrea Riseborough och Noémie Merlant. För regin står Ellen Kuras.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida - trailers, klipp, bilder etc
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter) - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver login till pressidan eller hjälp med material.