Aktuella premiärdatum för kommmande biofilmer från Scanbox - obs, ändrade datum!

Här kommer aktuella premiärdatum till Scanbox kommande biofilmer - observera att Sångklubben och David Copperfields äventyr och iakttagelser har fått nya premiärdatum i september. De filmer som ännu inte har fastställda premiärdatum hittar du info om under länken KOMMANDE FILMER längre ner, och infon i det dokumentet uppdateras löpande.

MJÖLKKRIGET - Svensk biopremiär 17 juli

Den viljestarka, upproriska mjölkbonden Inga (Arndís Hrönn Egilsdóttir) bestämmer sig för att förklara krig mot det kooperativ som styr med maffiametoder i ett litet isländskt samhälle. Oddsen är emot henne efter makens plötsliga bortgång, gården är skuldsatt och mjölkpriserna pressade. Men Inga sätter man sig inte på i första taget! När hon konfronterats med kooperativets hänsynslöse chef (Sigurður Sigurjónsson från Bland män och får) står det klart för henne att hon måste få byns övriga bönder på sin sida för att vinna.

Grímur Hákonarson (Bland män och får, Under the Tree) har regisserat och skrivit manus till Mjölkkriget, en historia om isländsk kämpaglöd. Originaltitel: Héraðið/The County. TRAILER

SÅNGKLUBBEN - Svensk biopremiär 4 september

Peter Cattaneo, Oscarsnominerad för Allt eller inget, är tillbaka med en ny dramakomedi om hur tillvaron kan förändras när man vågar uppträda tillsammans. Sångklubben är inspirerad av verklighetens körer för anhöriga till militärer.

För en grupp kvinnor på en militärbas i England är oron för makar som befinner sig i strid vardag. Bland dem finns respektingivande Kate (Kristin Scott Thomas) och levnadsglada Lisa (Sharon Horgan), som tar sig an uppdraget att hitta något som förenar dem. Stickning och bokklubbar havererar omgående, men kanske körsång är värt ett försök? Kate som vill höra rena stämmor i en klassisk repertoar drabbar snart samman med Lisa, som förespråkar fullt ös i poplåtar alla kan texten på. Men gradvis upptäcker de nya sidor hos varandra och Kate, vars son dödades i strid, får tack vare Lisas rebelliska dotter Frankie oväntad hjälp att bearbeta sorgen hon bär inom sig. Rösterna i den oregerliga kören klingar allt säkrare, och plötsligt får de ett erbjudande från London att sjunga i Royal Albert Hall. Nu måste de lägga oenigheterna bakom sig och hitta sin gemensamma ton. Originaltitel: Military Wives. TRAILER

DAVID COPPERFIELDS ÄVENTYR OCH IAKTTAGELSER - svensk biopremiär 25 september

I sin tredje film efter hyllade In The Loop och The Death of Stalin tar sig regissören Armando Iannucci an Charles Dickens klassiska berättelse från det viktorianska London. Dev Patel från Lion och Slumdog Millionaire spelar föräldralöse David, som med gott hjärta och äventyrslusta upplever allt från fattigdom till överdåd, från grymhet till sann kärlek. På vägen möter han en färgstark samling excentriker, spelade av Tilda Swinton, Hugh Laurie, Peter Capaldi, Ben Whishaw och Gwendoline Christie. En komisk, drastisk och visuellt fantastisk film med manus av Iannucci i samarbete med parhästen Simon Blackwell (Veep och Trist, herr minister). Originaltitel: The Personal History Of David Copperfield  TRAILER

Kommande filmer