Alex Garlands Civil War kommer till svenska biografer 17 april - här är trailer och mer info!

Den 17 april, kort efter USA-premiären, kommer Alex Garlands omtalade Civil War till svenska biografer - en adrenalinstinn resa genom ett sargat USA, som i en nära framtid balanserar på avgrundens rand. A24s Civil War får biopremiär över hela landet, och i Stockholm samt Göteborg visas den även i IMAX-formatet. Filmen får världspremiär i USA 14 mars på årets upplaga av festivalen SXSW. SE TRAILER HÄR

Kirsten Dunst (The Power of the Dog, Melancholia) spelar en journalist som tillsammans med några kollegor försöker ta sig genom USA under ett snabbt eskalerande inbördeskrig, som har hela nationen i sitt grepp. Trailern berättar att presidenten (Nick Offerman från Fargo och Parks and Recreation) är inne på sin tredje mandatperiod, och att Texas och Kalifornien är bland de stater som brutit sig ut ur de förenta staterna. Medverkar gör också Wagner Moura (Narcos), Stephen McKinley Henderson (Dune), Cailee Spaeny (Priscilla) och Jesse Plemons (The Power of the Dog, Killers of the Flower Moon).

Trailern till Civil War väckte stor uppmärksamhet när den nyligen släpptes i USA, mycket på grund av den polariserade stämningen i landet. Amerikanska konspirationsteoretiker framför idén att filmen är ett exempel på teorin de kallar predictive programming ("förutsägande programmering") som skulle vara styrd av individer inom en förmodad "djup stat" som antas kontrollera bland annat nyhetsmedier och film. Syftet skulle i fallet Civil War vara att normalisera tanken på inbördeskrig, och därmed förbereda befolkningen på att det faktiskt ska realiseras. Teaseraffischens beväpnade soldater i Frihetsgudinnans fackla har också fått starka reaktioner, och kanske kommer valåret 2024 att bli en grogrund för fortsatta diskussioner kring scenariot i Civil War.

Britten Alex Garland som skrivit manus till och regisserat Civil War inledde filmkarriären med att skriva manus till Danny Boyles filmer 28 Days Later och Sunshine. Han regidebuterade med sin egenskrivna scifi-thriller Ex Machina som Oscarsnominerades för bästa manus. Därefter har Garland gjort filmerna Annihilation och Men samt miniserien Devs.

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER FINNS HÄR:
Scanbox pressida - trailers, klipp, bilder etc Mer material till Civil War är på gång!
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox X-konto (f d Twitter) - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du behöver login eller hjälp med material