​Berlin Alexanderplatz utsedd till Bästa film vid Stockholms filmfestival

Berlin Alexanderplatz
  i regi av Burhan Qurbani erhåller årets Bronshäst för Bästa film vid Stockholms filmfestival. Filmens huvudrollsinnehavare Welket Bungué är utsedd till Bästa manliga skådespelare och tilldelas en aluminiumhäst.

INSTÄLLD SVENSK BIOPREMIÄR
Scanbox har tidigare aviserat ett kommande svenskt premiärdatum på bio i november för Berlin Alexanderplatz. Eftersom ett antal biografer stänger tills vidare med anledning av nya publikrestriktioner ställs denna biopremiär in. Vi återkommer när vi har mer information om premiärdatum. De pressvisningar av Berlin Alexanderplatz som skulle ägt rum nu på måndag är också inställda.

OM FILMEN
Burhan Qurbanis tolkning av Alfred Döblins roman Berlin Alexanderplatz utspelar sig i modern tid. Berättelsens protagonist Franz Biberkopf är här immigranten Francis från Guinea-Bissau (Welket Bungué), som försöker hitta sin plats i ett kallt Berlin utan papper eller arbetstillstånd. Han tar tillfälliga jobb och vill hålla huvudet högt, men lockas snart av den karismatiske knarklangaren Reinholds (Albrecht Schuch) erbjudande att tjäna lätta pengar. Francis dras in i stadens pulserande, kriminella nattliv och förälskar sig i prostituerade Mieze (Jella Haase). Drömmen vaknar om att skapa sig ett annat liv med henne, men för sent inser Francis att den som litar på psykopaten Reinhold kan få betala ett högt pris.

Burhan Qurbani har skrivit manus tillsammans med Martin Behnke. De har tidigare samarbetat med ännu en politiskt laddad film, dramat Wir sind jung. Wir sind stark. Berlin Alexanderplatz visades inom tävlan under filmfestivalen i Berlin. En av filmens producenter är svensken Leif Alexis, som tillsammans med Qurbani tidigare tävlat under den festivalen med filmen Shahada.    TRAILER

Berlin Alexanderplatz var nominerad till elva Lola (Tysklands filmpris) i våras, och vann årets Silverpris i bästa film-kategorin. Dessutom vann Albrecht Schuch en Lola för sin gestaltning av Reinhold och filmen fick även pris för bästa musik, foto samt scenografi. Berlin Alexanderplatz är i år nominerad till European Film Awards i klasserna bästa film samt bästa manus.

MATERIAL TILL FILMEN:

KLIPP OCH TRAILER     PRESSBILDER

Kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta MonaH@scanbox.com om du behöver login.