Datum för Scanbox vårfilmer med Theron, Mirren, Sutherland, Vikander, Phoenix och Bening

Nu har vi samtliga premiärdatum för Scanbox vårfilmer! Här presenteras våra filmer från mars och framåt. Observera att ett par tidigare kommunicerade datum är ändrade. Info om fler kommande Scanboxfilmer hittar du under länken längre ner!

En sista semester
Svensk biopremiär 16 mars

Oscarsbelönade Helen Mirren och Donald Sutherland spelar makarna Ella och John, som smiter iväg från vuxna barn och enahanda vardag med vacklande hälsa. De ger sig ut på roadtrip genom USA i sin gamla husbil, med Hemingways Florida-bostad som slutdestination. Vägen dit blir en magisk resa där minnen väcks till liv. En nostalgisk road movie, baserad på boken av Michael Zadoorian och i regi av Paolo Virzì (Girighetens pris). Filmen visas på Göteborgs filmfestival i år.

Tully
             Svensk biopremiär 20 april

Trebarnsmamman Marlo (Charlize Theron) får hjälp av sin bror (Mark Duplass) som anlitar nattnannyn Tully (Mackenzie Davis) åt henne. Marlo välkomnar avlastningen, och den energiska ovanliga Tully kommer att påverka hennes liv på helt oväntade sätt. Jason Reitmans film visades på Sundancefestivalen i år, där den fått beröm för den humoristiskt realistiska skildringen av hur det är att försöka klara vardagen med småbarn.

You Were Never Really Here        Svensk biopremiär 27 april

Joaquin Phoenix vann skådespelarpriset i Cannes för sin gestaltning av krigsveteranen Joe, som på uppdrag av anhöriga letar rätt på saknade personer. Ofta är de barn som utnyttjas sexuellt. Joe är snabb, effektiv och brutal, men fallet med en politikers dotter utvecklar sig på oväntat sätt. Manuspriset i Cannes gick till Lynne Ramsay för hennes dramathriller som i starkt hallucinatoriska bilder utforskar Joes plågade själ. Filmen visas på Göteborgs filmfestival i år.

Film Stars Don't Die in Liverpool       Svensk biopremiär 4 maj

Den sanna historien om romansen mellan den falnande Hollywoodstjärnan Gloria Grahame (Annette Bening) och den många år yngre engelsmannen Peter Turner (Jamie Bell), baserad på hans bok. Efter åratal i skådespelarbranschen och med fyra äktenskap bakom sig finner sig Grahame på en brittisk teaterscen. Samtidigt inleder hon en slumpartad vänskap med unge Peter. Den övergår i ett ömsint förhållande, som gör att hans föräldrar plötsligt måste inhysa en filmstjärna i sitt blygsamma hem. Paul McGuigan har regisserat filmen.

Submergence         Svensk biopremiär 16 maj

Alicia Vikander och James McAvoy spelar i Wim Wenders romantiska drama två älskande som instängda i varsitt trångt utrymme långt ifrån varandra minns hur de möttes av en slump. Danielle och James blev häftigt förälskade i Normandie. Danielle forskar i biomekanik, James är hemlig agent på jakt efter självmordsbombare. När de skilts åt tillfångatas James av jihadister, och kan inte nå Danielle som befinner sig i havsdjupet för sin forskning. Filmen visas på Göteborgs filmfestival i år.

Under the Tree       Svensk biopremiär 1 juni

Hafsteinn Gunnar Sigurðsson fortsätter att bygga Islands rykte som filmnation med dramakomedin Under The Tree, som fått beröm av internationell branschpress och vunnit flera festivalpriser. Det är den skruvade historien om hur grannsämja som rubbas på grund av ett skuggande träd gradvis övergår i en strid på liv och död, samtidigt som ett ungt par slåss om vårdnaden av sin gemensamma dotter. Sigurdur Sigurjónsson som spelar den ene grannen hade huvudrollen i Bland män och får. Filmen visas på Göteborgs filmfestival i år.

Scanbox kommande filmer

Scanbox på Twitter

Scanbox på Clipsource

Scanbox pressida

Kontakta monah@scanbox.com om du behöver login.