Erika Wasserman i mitten, tillsammans med sina huvudrollsinnehavare Katia Winter och Jesper Zuschlag.

Erika Wasserman regidebuterar med Året jag slutade prestera och började onanera

Erika Wasserman, som varit producent för bland annat Gräns och Avalon, regidebuterar med en dramakomedi som hon också skrivit manus till tillsammans med Christin Magdu. Katia Winter och Jesper Zuschlag spelar huvudrollerna, och i biroller ses bland andra Nour El Refai, Henrik Dorsin och Bahar Pars. Inspelningarna startar i Stockholm den 24 augusti och biopremiär är planerad till hösten 2022.

Året jag slutade prestera och började onanera handlar om den målinriktade 39-åriga karriäristen Hanna, som vill ha ett barn till innan det är för sent. Men i stället för att bli fyra i familjen gör hennes kille oväntat slut. Hela Hannas värld och allt hon byggt upp kollapsar. Plötsligt står hon utan lägenhet, jobb och familj. Vinnarskallen Hanna vägrar ge upp, hon har bestämt sig för att få sin kille tillbaka. Vägen dit innebär dock att hon måste vinna något mycket viktigare: kärleken till sig själv och den hon är.

-Om Larry David och Kristen Wiig fått barn ihop - då skulle de få Hanna tänker jag. Filmen handlar om tillvaron mitt i livet, när allt ska falla på plats samtidigt - när det skiter sig för Hanna konfronteras hon med hur hon levt sitt liv och på vilka premisser. Hon har uppfostrats att ta för sig i livet, men försynt, för ingen gillar en kvinna som tar för sig för mycket. Hon kan bli mer framgångsrik än en man men ändå vara en flopp, om hon inte samtidigt ses som en ansvarsfull mamma, självuppoffrande familjemedlem och pålitlig vän. Samtidigt kämpar män med motstridiga manlighetsnormer – det är inte lätt att göra rätt, och de utmaningarna utforskar vi! Jag är så glad över underbara Katia Winter i rollen som Hanna, och ser fram emot att sätta igång inspelningen med vår fantastiska cast, säger Erika Wasserman.

Katia Winter som spelar Hanna har vi sett i tv-serier som Sleepy Hollow, Dexter, DC:s Legends of Tomorrow, Hamilton och Solsidan. Hon har den kvinnliga huvudrollen i den kommande filmkomedin Ur spår, och medverkar den i tredje, kommande säsongen av Amazons The Boys. Jesper Zuschlag som spelar Hannas kille har tidigare setts i filmer som De förbannade åren och Sandheden om mænd, och serier som 29 och Gisslantagningen. I filmens övriga rollista finns bland andra Nour El Refai, Henrik Dorsin och Bahar Pars.

Året jag slutade prestera och började onanera spelas in i Stockholm med start den 24 augusti. Filmen produceras av Gimme a Break och producenterna är Erika Wasserman samt Frida Mårtensson. Svensk distributör är Scanbox Entertainment och biopremiär planeras till hösten 2022.

OM GIMME A BREAK:

Gimme a break är ett Stockholmsbaserat produktionsbolag grundat 2014 av Erika Wasserman. Erika har tidigare producerat de svenska filmerna Gräns, Avalon, Under pyramiden, The Quiet Roar och Man tänker sitt, samt den svensk-amerikanska samproduktionen Bluebird. Gimme a break producerar långfilm och serier, och utvecklar för närvarande ett antal komedier och dramaprojekt.

För mer information kontakta pressansvarig för filmen:
Ebba Bjelkholm   ebba@herapr.se   070 7549943

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Har du frågor om material, kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com