Farhadi, Ozon och Audiard tävlar i Cannes i år

Tre av Scanbox kommande biofilmer deltar inom tävlan i årets upplaga av Cannes filmfestival, som pågår 6-17 juli. Det är de nya filmerna av François Ozon, Asghar Farhadi och Jacques Audiard som är med och tävlar om årets Guldpalm. Bland festivalens premiärfilmer finns Eva Hussons drama Mothering Sunday. Läs mer om våra Cannes-filmer här nedan!

Inom tävlan:

A Hero / Ghahreman
Tvåfaldige Oscarsvinnaren Asghar Farhadi återvänder i A Hero till hemlandet Iran. I rollerna ses Mohsen Tanabandeh, Amir Jadidi, Fereshteh Sadre Orafaiy och Sarina Farhadi. Scanbox distribuerade även Farhadis senaste filmer The Salesman och Alla vet.

Everything Went Fine / Tout s'est bien passé
Efter att åttifemårige André drabbats av en halvt förlamande stroke ber han sin dotter Emmanuelle om hjälp att avsluta sitt liv. Men klarar hon av att fullfölja sin fars innerliga önskan? Sophie Marceau, Hanna Schygulla, Charlotte Rampling och André Dussollier ses i François Ozons nya film, baserad på en bok av Emmanuèle Bernheim.

Paris, 13th District / Les Olympiades
Émilie möter Camille, som är attraherad av Nora, som har träffat Amber. Tre unga kvinnor och en ung man förenas i en kärlekshistoria regisserad av Jacques Audiard, som bland annat gjort En profet, Rust and Bone och Guldpalmsvinnaren Dheepan. I en av rollerna ses Noémie Merlant från Porträtt av en kvinna i brand. Celine Sciamma som skapade Porträtt av en kvinna i brand har skrivit manus tillsammans med Audiard och Léa Mysius.

Utom tävlan, i premiärsektionen:

Mothering Sunday
En vårdag 1924 har husan Jane Fairchild ledigt samtidigt som hennes arbetsgivare, paret Niven, är på förlovningslunch för grannens son Paul och hans fästmö Emma. I nästan sju år har Jane och Paul varit ett hemligt par. Liksom Nivens tillhör Paul den brittiska aristokratin, medan Jane är föräldralös. Nu möts hon och Paul för första gången i hans sovrum - deras sista dag som älskande par, och den dag då Janes liv börjar förändras. Jane och Paul spelas av Odessa Young och Josh O’Connor (The Crown, God’s Own Country), och som paret Niven ses Olivia Colman samt Colin Firth. Eva Husson har regisserat efter manus av Alice Birch (Normal People), baserat på Graham Swifts bok Mödrarnas söndag.

INFORMATION OM SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Vid behov av material, kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com 0701-857612