Min lilla syster trefaldigt prisad på filmfestivalen i Lecce

Min lilla syster trefaldigt prisad på filmfestivalen i Lecce

Långfilmen Min lilla syster av Sanna Lenken har vunnit ytterligare tre internationella priser. På nyligen avslutade filmfestivalen i italienska Lecce fick den pris för Bästa manus, FIPRESCI-juryns pris och även Publikens pris.

Med sina tre utmärkelser, blev Min lilla syster den stora vinnaren på den 16:e upplagan av Europeiska Filmfestivalen i italienska Lecce. Ur motiveringen till det internationella filmkritikerförbundet FIPRESCI:s pris står att filmen har ”två utmärkta rollprestationer som fångar åskådaren känslomässigt”. Huvudrollerna spelas av Rebecka Josephson och Amy Deasismont.

Min lilla syster är en film om drömmar som gått fel, syskonrivalitet och hur tufft det kan vara att växa upp som ung tjej idag. Filmen är skriven och regisserad av Sanna Lenken och producerad av Annika Rogell på Tangy i en svensk-tysk samproduktion. Rogell blev nyligen utsedd att representera Sverige på den internationella nätverksträffen Producers on the Move, som kommer att arrangeras under filmfestivalen i Cannes.

Tidigare i år vann den Publikens pris på Göteborgs Filmfestival, samt en Kristallbjörn i sektionen GenerationK-plus på filmfestivalen i Berlin, där Sanna Lenken dessutom tilldelades ett hedersomnämnande av den internationella juryn. Min lilla syster är också utvald som en av tre europeiska filmer att tävla om EFA’s Young Audience Award 2015.

Filmen får svensk biografpremiär över hela landet den 18 september.

Scanbox Entertainment är ett framstående nordiskt underhållningsbolag med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Sedan företaget grundades 1980 har det gått från att vara en dansk videodistributör till att bli Nordens tredje största film- och underhållningsbolag.