Nu släpps trailern till verklighetsbaserade Truth

Cate Blanchett och Robert Redford spelar huvudrollerna i James Vanderbilts verklighetsbaserade drama Truth. Nu släpps trailern.

Truth skildrar händelserna som ledde fram till vad som kom att kallas "Rathergate", och utspelar sig i och kring korridorerna på CBS News.

2004, mitt under George W Bushs andra presidentkampanj, avslöjar två av CBS mest kända namn, ankaret Dan Rather och producenten Mary Mapes, hur Bush använt sitt välkända namn och sina privilegier för att slippa tjänstgöra som soldat i Vietnamkriget. Men snart ifrågasätts äktheten i de dokument som använts som bevis. Rather och Mapes kritiseras hårt och tvingas ta på sig en stor del av skulden för publiceringen, och skandalen är ett faktum.

I rollerna: Cate Blanchett, Robert Redford, Elisabeth Moss, Dennis Quaid, Topher Grace mfl.
Regi: James Vanderbilt

James Vanderbilt är tidigare känd som manusförfattare, bland annat till Zodiac och filmerna om The amazing spider-manTruth är hans regidebut, och den är inspirerad av Mary Mapes bok Truth and Duty: The Press, the President, and the Privilege of Power från 2005.

Truth har svensk biopremiär senare under hösten 2015.