Regipriset till Emily och manuspriset till Beautiful Beings på Stockholms Filmfestival

Vid dagens prisceremoni på Stockholm Film Festival erhöll Scanboxfilmerna Emily och Beautiful Beings två av festivalernas finaste priser. Frances O'Connor är vinnare av Bästa regi för Emily, och priset för Bästa manus går till Guðmundur Arnar Guðmundsson för Beautiful Beings. Båda priserna består av en aluminiumhäst. Emily och Beautiful Beings får svensk biopremiär 25 november.

Guðmundur Arnar Guðmundsson har tidigare vunnit flera festivalpriser för sin film Beautiful Beings. Bland dessa Europa Cinemas Label i Berlin, Juryns stora pris på La Roche-sur-Yon International Film Festival och Youth Jury Award på Valladolid International Film Festival. Beautiful Beings är årets Oscarsbidrag från Island; läs mer om filmen här nedan!

Emily är Frances O'Connors regidebut och hon har även skrivit manus till filmen, som nyligen hade brittisk biopremiär. Den är nominerad till fyra British Independent Film Awards, och vann såväl publikens som festivalens pris för bästa film på Dinard British Film Festival. O'Connor är även känd som skådespelare i till exempel Mansfield Park, The Missing och Mr Selfridge. Läs mer om Emily här nedan!

Beautiful Beings - svensk biopremiär 25 november

Addi bor med sin lilla syster och clairvoyanta mamma i ett av Reykjaviks utsatta områden. Hans trygga punkt är pojkgänget, och en dag bestämmer han sig för att den brutalt mobbade Balli ska få vara med. Det leder till nya allianser mellan pojkarna, som bortom vuxnas insyn festar, experimenterar med droger och har våldsamma konfrontationer med andra gäng. Allt eskalerar mot alltmer livshotande situationer, och snart står de inför ett vägskäl där lojalitet och vänskap sätts på svåra prov. Samtidigt börjar Addi få drömlika visioner. Kan hans nyfunna intuition leda honom och vännerna in på en bättre väg? TRAILER

Guðmundur Arnar Guðmundsson, som skrivit och regisserat Beautiful Beings slog igenom med Heartstone, vinnare av nio isländska Edda Award. I rollerna ses Birgir Dagur Bjarkason, Àskell Einar Pálmason, Viktor Benony Benediktsson och Snorri Rafn Frimannsson.

Emily - svensk biopremiär 25 november
Emily Brontë är en av tidernas mest kända och hemlighetsfulla författare. Kvinnan bakom klassikern Svindlande höjder blir bara trettio år gammal, men hinner göra ett starkt intryck i en tid då hon och hennes medsystrar förväntas vara lydigt lågmälda. Emily kan verka tillbakadragen, men under ytan finns en frihetslängtan som inte går att hindra, speciellt när hon förälskar sig i pastorsadjunkten William och utforskar denna högst förbjudna fysiska passion. Såväl Emilys syskon som andra i hennes omgivning skräms av den okuvliga personlighet hon visar upp; själv är hon livrädd för att fortsatt vara fången i en falsk kvinnoroll.

Frances O'Connor har skrivit och regisserat Emily, där Emma Mackey spelar titelrollen. I övriga roller ses Fionn Whitehead, Oliver Jackson-Cohen, Alexandra Dowling, Amelia Gething, Adrian Dunbar och Gemma Jones. TRAILER

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista för biofilm - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta Mona Holmquist MonaH@scanbox.com om du vill ha mer information om våra festivalfilmer, eller behöver hjälp med material!