Scanbox Entertainment omstrukturerar ledningsgruppen och förvärvar majoritet i norska Ymer Media

För att möta spännande framtida utmaningar genomför Scanbox Entertainment en omstrukturering av ledningsgruppen. Merete Martensen Christensen har tagit över efter Kim William Beich som Chief Operations Officer/COO, medan Beich får titeln Head of Acquisitions and Special Projects. Förutom det nya ansvaret som COO kommer Martensen Christensen att behålla rollen som dansk samt skandinavisk Head of Theatrical. Hon började arbeta hos Scanbox Entertainment 2011, och har ingått i ledningsgruppen sedan 2014.

”Scanbox väg framåt är spännande på flera sätt, både genom våra nya Scanbox-produktioner och som en del av Vuelta Group. Engagemang och passion för film, och att ge publiken filmupplevelser, är kärnan för Scanbox-teamet. Jag ser fram emot att behålla och utveckla detta fokus i vår fortsatta tillväxt, och i hela Scanbox verksamhet, säger Merete Martensen Christensen.

Vidare har Per Bergholdt Knudsen börjat på Scanbox Entertainment i den nyskapade tjänsten som Director of Sales & Acquisition Manager. Han kommer att ingå i inköpsteamet, i nära samarbete med företagets Chief Commercial Officer/ CCO Torben Thorup Jørgensen. Bergholdt Knudsen började som filmköpare på danska TV 2, varefter han gick över till försäljningssidan på Nordisk Film.

"Scanbox går in i sin mest betydande förändringsprocess under det senaste decenniet, och vi har några stora utmaningar framför oss. Vi strävar efter att hitta det bästa teamet för att nå våra mål samt tillväxt, och med förändringarna av teamet och anställningen av Per känner vi att vi kan tackla utmaningarna”, säger Thor Sigurjonsson, CEO för Scanbox Entertainment,

Efter ledningsombildningen befordras Scanbox danska marknadschef Rasmus Truelsen till Nordic Marketing Manager. I Sverige är Kristina Pesznecker Head of Theatrical and Marketing Manager.

En annan viktig del i Scanbox Entertainments utvecklingsarbete är förvärvandet av majoritetsandelar i det norska distributionsföretaget Ymer Media. Jarle Namtvedt och Cecilie Aas förblir aktieägare och ägare i bolaget medan Torben Thorup Jørgensen blir dess styrelseordförande. Ymer Media har hanterat Scanbox norska biopremiärer de senaste två åren.

”Det har varit en riktig glädjeresa att bygga upp Ymer Media till den position vi har idag. Vår nära koppling till Scanbox har varit viktig hela vägen, och det känns naturligt att knyta dessa företag närmare varandra för att säkerställa ett inspirerande och kreativt sätt att arbeta med våra titlar under de kommande åren”, säger Ymer Medias vd Jarle Namtvedt.

Scanbox Entertainments lista över kommande biopremiärer inkluderar internationella filmer som The Beekeeper från Miramax, Back to Black från Studio Canal, Civil War från A24, från Hit Man från AGC Studios, samt Lee och May December från Rocket Science och många fler. Kommande nordiska filmer för 2024 är Möte i Rom av Niclas Bendixen och Kalak av Isabella Eklöf.

OM SCANBOX ENTERTAINMENT
Scanbox Entertainment, grundat för över 40 år sedan, är ett produktions- och distributionsbolag som hanterar samtliga rättigheter. Idag erbjuder Scanbox innehåll till en kvalitetsmedveten biopublik samt har ett tillhörande fokus på digitala distributionsplattformar. Företagets profil präglas av en stor passion för storytelling, som förs vidare genom produktion och distribution av förstklassig underhållning för alla plattformar. Scanbox Entertainment har sitt huvudkontor i Köpenhamn och filialer i Stockholm, Oslo och Helsingfors.

Läs pressreleasen om Vuelta Groups förvärv av Scanbox Entertainment

Foto: Tommy Frost