​Scanbox Entertainment sluter outputavtal med Amazon Studios

Scanbox Entertainment blir exklusiv distributör av Amazon Studios filmer på den skandinaviska biofilmsmarknaden. Outputavtalet omfattar Amazon Studios inköp samt egenproduktion.

I avtalet ingår Mike Leighs trettonde film, det omtalade historiska dramat Peterloo och Tom Harpers episka kärleksfilm The Aeronauts, som återförenar Eddie Redmayne och Felicity Jones från The Theory of Everything.

Outputavtalet befäster Scanbox Entertainments starka position på den skandinaviska marknaden för biofilm, DVD och streaming, med fokus på internationella såväl som lokala kvalitetsfilmer.

-Vi är mycket glada över att tillkännage partnerskapet, och stolta över att distribuera Amazon Studios titlar i Skandinavien. Amazon Studios är en av de stora aktörerna på framtidens filmmarknad, och erbjuder kvalitetsfilm med kommersiella möjligheter. De respekterar biofönstret, vilket gör dem till en perfekt partner för Scanbox Entertainment. Outputavtalet backar upp de framgångar vi haft de senaste åren och gör att vi kan se ännu ljusare på framtiden. Kombinationen av Amazon Studios och våra lokala samt internationella samarbetspartners stärker vår position ytterligare i det föränderliga distributionslandskapet, säger Thor Sigurjonsson, VD för Scanbox Entertainment.

Under det senaste decenniet har Scanbox Entertainment skaffat distributionsrättigheter för film på bio, DVD och VOD, samt varit samproducent, för ett omfattande antal titlar. Bland de filmer den skandinaviska publiken fått se finns The Artist, Järnladyn, En oväntad vänskap, Lion, Philomena, Blue Jasmine, Taken-trilogin, The Hateful Eight, Captain Fantastic, Snowden, I, Daniel Blake, Carol, Jackie, Wind River, The Florida Project och den senaste svenska Guldbaggevinnaren The Nile Hilton Incident.

Bland kommande filmer från Scanbox Entertainment märks En sista semester med Helen Mirren, Jason Reitman’s Tully, I Feel Pretty med Amy Schumer, Sundance-succén Colette, Oscarsnominerade Förolämpningen och den isländska festivalfavoriten Under the Tree.

Scanbox Entertainment etablerades 1980 och är en av de ledande distributörerna av independentfilm i Skandinavien, som årligen släpper ett trettiotal filmer på bio samt över 40 titlar direkt på DVD och VOD. Filmutbudet täcker alla genrer, med fokus på kvalitetsfilm samt lokala produktioner. Scanbox huvudkontor ligger i Köpenhamn och övriga kontor i finns i Stockholm, Göteborg, Oslo samt Helsingfors.

Scanbox på Twitter