​The Florida Project och Insyriated till Stockholms Filmfestival

Två rosade Scanboxfilmer visas på årets upplaga av Stockholm International Film Festival. Sean Bakers varma färgsprakande The Florida Project, Oscartippad för Willem Dafoes insats, ses i American Independents-sektionen. Inom tävlan visas Philippe Van Leeuws klaustrofobiska drama Insyriated, som vann publikpriset i Berlin. Båda filmerna kommer på bio i Sverige under februari 2018.

The Florida Project som hade USA-premiär i fredags har fångat många hjärtan, kritikerrosats och fått igång Oscarspekulationer. ”Willem Dafoe borde vara högst upp på manliga birollslistan för sin insats”, tycker Rolling Stones recensent. ”Barn vet inte att de upplever förundran, de bara känner den - Sean Baker fångar detta svårgreppbara”, skriver Time Magazine.

Sean Bakers film skildrar sexåriga Moonees (Brooklynn Prince) tillvaro med sin vilsna unga ensamstående mamma Halley (Bria Vinaite) på ett ruffigt Florida-motell. Pengar är en ständig bristvara, men Moonees värld är en underbar lekplats där bara fantasin sätter gränserna. Motellet sköts av till synes bistre Bobby (Dafoe) som under ytan ömmar för Moonee och hennes små kompisar. The Florida Project, som är utvald för Red Carpet-visning på Stockholms filmfestival, får svensk biopremiär 9 februari 2018. Trailer Clipsource

”Gripande från början till slut”, tyckte The Hollywood Reporter om Insyriated, Philippe van Leeuws intensiva drama om några människor som hukar för krigets fasor i en Damaskus-lägenhet. Berättelsen utspelar sig under en intensiv dag då en trebarnsmamma (Hiam Abbass) försöker skydda sin familj och några grannar hemma hos sig. Men en brutal händelse inträffar som hon måste hålla hemlig för de övriga, och när två män bryter sig in i lägenheten eskalerar paniken.

”En omskakade direkt, intim studie av krigets effekt på vanliga människor", skrev Sight and Sound om filmen, som visas inom tävlan på Stockholms filmfestival. Insyriated belönades med publikpriset på filmfestivalen i Berlin, och får svensk biopremiär 16 februari 2018. Trailer

The Florida Project och Insyriated kommer att pressvisas inför filmfestivalen. Mer information om detta kommer senare.