Tousin “Tusse” Chiza, Ellen Bergström och Anis Don Demina gör rösterna i Hopper och jakten på mörkrets hamster

Den 1 april är det svensk biopremiär för den animerade familjefilmen Hopper och jakten på mörkrets hamster. Tousin “Tusse” Chiza ger röst åt filmens hjälte Hopper, en korsning mellan en hare och en kyckling. Hans vänner, skunken Meg och sköldpaddan Abe, får sina röster av Ellen Bergström och Anis Don Demina.

Följ med Hopper i jakten på den försvunna mörkrets hamster i ett animerat äventyr för hela familjen! Hopper är en korsning av en kyckling och en hare, som när han var liten adopterades av upptäcktsresanden kung Peter. Fast han är erkänt klumpig har Hopper alltid drömt om att bli en stor äventyrare, och när kungen hotas av sin ondsinte bror som vill ta över tronen känner han att det äntligen är dags att utföra hjältedåd. Hopper har alltid skämts för att han ser annorlunda ut, nu lär han sig att det kan vara en tillgång för en hjälte att vara alldeles unik.

När Hopper ger sig ut på äventyr på svenska biodukar den 1 april är det med Tousin “Tusse” Chizas röst. Anis Don Demina gör rösten till Hoppers vän Abe, en ängslig sköldpadda som helst undviker allt vad äventyr heter. För att klara av att hitta den gäckande mörkrets hamster tar Hopper och Abe hjälp av Meg, en cool och modig skunk som har lånat Ellen Bergströms röst.

-Det känns fantastiskt att få ge röst till min första huvudroll. Jag och Hopper har mycket gemensamt, han känner sig annorlunda och till en början försöker han gömma de sidorna för att försöka passa in. Men när han tillslut anammar alla sina delar så förstår han hur speciell han verkligen är. Jag har skrattat så mycket och inspirerats av berättelsen, som jag bara kan beskriva som ett enda stort äventyr tillsammans med Ellen och Anis, säger Tusse.

OM PERSONERNA BAKOM DE SVENSKA RÖSTERNA:
Artisten Tousin Chiza blev Tusse med hela svenska folket när han vann Mello 2021 med låten Voices. Innan dess sågs han i Talang år 2018, och 2019 vann han det årets upplaga av Idol där han framförde låten Rain. Förra året fick han Anders Carlbergs minnespris som Årets unga förebild. Tusse gjorde en av de svenska rösterna i filmen Encanto; Hopper är hans första huvudroll.

Anis Don Demina är artist och programledare. Han har deltagit i Melodifestivalen tre gånger och 2021 var han med och ledde sändningarna. Han har även varit programledare för Idol samt Musikhjälpen. Anis Don Demina har tidigare gjort röstjobb i animerade filmer som Lejonkungen, Tom & Jerry och Trolls 2: Världsturnén.

Ellen Bergström är influencer, artist och skådespelare. 2011 gav hon sig ut på Instagram och blev snart den svenska profil som hade flest följare där. 2015 medverkade hon i Snövit – The Musical på Maximteatern. Ellen har hörts i Vakna med NRJ, deltagit i Let's Dance, Bäst i test och Masked Singer Sverige, och vann förra årets säsong av Mullvaden. Bland hennes animerade filmer märks The Angry Birds Movie, Smallfoot och titelrollen i Raya och den sista draken.

OM HOPPER OCH HANS SKAPARE:
Hopper samt hans vänner Abe och Meg är baserade på figurer födda ur den amerikanske serietecknaren Chris Grines penna. I original går Hopper under namnet Chickenhare, hjälte i serieböckerna The House of Klaus och Fire in the Hole. Chris Grine har nominerats till det prestigefyllda Will Eisner-priset för sin skapelse Chickenhare. Filmen om hjälteharen med fågelfötter är producerad av nWave Pictures och Octopolis i samarbete med Sony Pictures International Productions. För regin står Ben Stassen och Benjamin Mousquet, och Dave Collard har skrivit manus.

KONTAKT FÖR INTERVJUER:
Tousin ”Tusse” Chiza: Tanja Tabrizian tanja@tabrizian.se
Anis Don Demina: Robin Svensk robin@blockparty.se
Ellen Bergström: info@ellenb.se

KONTAKT FÖR INFO OM OCH MATERIAL FRÅN FILMEN:
Mona Holmquist MonaH@scanbox.com 0701-857612

Regi:  Ben Stassen och Benjamin Mousquet
Manus:
 Dave Collard
Originaltitel: Chickenhare and the Hamster of Darkness
I rollerna:  Tousin “Tusse” Chiza, Anis Don Demina, Ellen Bergström, Claes Ljungmark, Magnus Mark, Oscar Harryson, Anton Olofson Raeder, Anders Öjebo, Lucas Krüger m fl.
Censur:
Ännu ej fastställd
Längd:
1 timme och 31 minuter
Svensk biopremiär:
1 april

INFORMATION OM OCH MATERIAL TILL SCANBOX FILMER HITTAR DU HÄR:

Scanbox pressida - Här finns bilder, affisch, klipp och trailers att hämta
Scanbox YouTube-sida – här kan du titta på trailers
Scanbox kommandelista
 - textinfo som uppdateras löpande, inklusive klara premiärdatum
Scanbox Twitterkonto - följ oss här för nyheter om Scanbox

Kontakta MonaH@scanbox.com angående login till pressidan!